torsdag 30 oktober 2008

Mörkrädd

Det knäpper rätt mycket i vårat hus, det är 100 år gammalt och just nu är det öppet på övervåningen, inntertaket är inte isolerat så att det blåser rakt genom huset däruppe när det blåser. Man nästan känner hur det stora huset tar fart och vill flyga med.

Huset står öppet med öppna vidder runtomkring. Det gör att det blåser rätt kraftigt runtomkring.

Jag tror ärligt att jag skall ski*a ned mig varje gång det händer, ibland starkt, ibland starkare. Det knäpper och far och låter konstigt. Min mage dras in av rädsla och jag tittar mig lite lätt stressad omkring.

Är det blåst eller en skogsmus eller ett spöke? Kan det vara inbrottstjuv eller bara något obefintligt läskigt.

När mitt sovrum blir klart ligger det längst upp, längst in i huset. Jag är osäker på om jag kan sova där. Jag var själv några dagar hemma nu, barnen och Mattias på Åland och jag valde att somna på soffan varje kväll, detta då sovrummet "bara" ligger i angränsande rum, om än 11 meter därifrån. Men jag vågade inte riktigt somna i sängen med flit, utan ville gå lite sömndrucken så att jag inte hann bli rädd innan jag somnade om.

Det är så galet sjukt, en tämligen intelligent kvinna i sina bästa år, riktigt lättskrämd.

Kom inte och säg, Buuuuu vid mina fönster en mörk höstkväll, ring 112 innan bara för hjärtinfarkten är inte långt borta.

Inga kommentarer: