fredag 17 oktober 2008

Färjan och andra konstiga människor i sverige

Har ni sett färjan?
Vilket program!
Såg ni camparna i somras?
Vilket program!

Att det finns så många udda personer i vårt avlånga land, jag bara brinner för att komma ut och träffa dessa tokar.

Kryssningsvärden Per Nyberg är ju en exakt kopia på Roland från Karlstad i Torsk på tallin. Alltså Gustafsson måste ju ha åkt med Cinderella innan han skrev rollfiguren och träffat på denna kryssningsvärd. Det är ju hur skönt som helst, det är inte bara för att han har värmländsk dialekt utan för att han i förra veckans program så gick upp i att hans sångstund skulle få konkurrens från Östen, i Östen m resten på bingon.

Campingsvenskarna hur de donar och fixar med stengrodor och pelargoner, hur de har stenkoll på alla som brukar va på campingen och vilka de är som kommer något år sisådär och hur de spekulerar om allt.

Självklart har jag hybris och tycker jag är en rätt vanlig människa, jag lever ett rätt vanligt liv. Jag är inte särskilt brinnande för något speciellt, men dessa är ju helt, helt uppe i det de gör, deras intresse är deras liv.

Tänk dig att få råd att byta upp din gamla husvagn, gå på älvsjömässan och se massa nya finesser du kan koppla på ditt förtält eller dylikt, jesus, vad ståpäls de får.

Jag är fascinerad av dessa världar, av den gemenskap man trots allt har och jag vill jättegärna vara en del av detta en kort stund. Att jobba på färjan är något vi är väl insatta i då Mattias hela familj och hans föräldrars barndomsvänner jobbat på båtarna sen urminnes tider.

En rolig anekdot var när Mattias Farbror som har 5 barn, skulle ta julkort, 6 av 7 medlemmar i familjen jobbar åt Vikingline, medan den 7:e har jobbat åt vikingline. Så klä upp alla barnen och karln i vikingkläder och fota!

Sen måste jag nog tycka till att en del är rätt konstiga oxå som visas i tv i sådana här dokusåpor. Känns som att alla hästar inte är helt hemma hos alla. Det finns något tragikomiskt över det hela, känns som att det delvis också är ganska andefattiga människor det är i alla fall med viss fokus, vinkling gästerna visas, men med den fördelen så känns de även ganska så bekymmersfria, vilket jag avundas. Men jag avundas inte att det ändock finns en anledning till varför tv väljer att visa dessa människor och den känns mer tragisk än komisk.

Inga kommentarer: