onsdag 15 oktober 2008

Sommarpratare

Vad skulle jag prata om, om jag fick vara sommarpratare i radio.
Har ni själva funderat på det?
Vad har man att säga som kan intressera andra i typ 90 minuter, inkl musiken.
En del som sommarpratar är väldigt självutlämnande om barnlöshet, alkoholism, osv.
En del pratar länge om sin trädgård och sitt trädgårdsintresse eller sin passion för dykning.
Bäst är det, tycker jag, när de balanserar mellan det personliga och utlämnande och samtidigt ger sin syn på världshändelser.

Givetvis om man överlevt tsunamin eller Estonia kan det vara väldigt fascinerande för det finns så mycket glädje och livskraft i sådana berättelser om de berättas med en viss självdistans förstås, inte någon som fortfarande inte har bearbetat händelsen då blir det bara tungt och jobbigt.

Jag har två givna anekdoter.

En är mitt äventyr med Ismail och Cirkusen, med rymning, folks synpunkter på min ålder samt upplevelsen att vara och leva och jobba på Cirkusen.
Det känns som lite annorlunda och spännande.

Sedan har vi min sommarsäsong i Alanya, Turkiet, lite mer vanligt att jobba på charterort, men dock 10 minuter kan vi väl lägga på detta.

MEN... sen...

Givetvis kan en kortis om att flytta 4 ggr efter skilsmässan vara av viss vikt då det format mig rätt hårt att tvingas byta skola så många gånger mm.

Skilsmässobarn och min relation med min mor.

Åland, min relation till åland, och varför inte min relation till Mattias familj, denna kulturkrock som ägde rum med mötet mellan en Pettersson och familjen Ehres. Jag tror det hade varit lättare om Mattias kommit med en hindu, muslim eller något annat rent kulturkrocksmässigt =).

Mitt behov av frihet, mitt sätt att tänka kring begreppet frihet. Frihet under ansvar, frihet att kunna bestämma själv, frihet att få va den man vill och den man är, frihet att kunna göra egna val. Det finns mycket som rymmer sig under begreppet frihet för mig, men det är väldigt viktigt att jag känner frihet.

Vad skulle ditt program handla om?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj, jag kan många fler historier som du kan ta och som garanterat får många lyssnare.

Trulsanna sa...

Hahaha, kanske blir lite väl självutlämnande eller vad tänker du på? Att jag faktiskt har varit rätt bra på att sy kläder =).