torsdag 30 oktober 2008

Kvinnor är också människor

Del 1
Jag såg på Insider igår. Burr, huvva så hemskt!
Kvinnor som rövar bort sina barn och som övriga i samhället hjälper trots att barnen mår ofta si sådär av att leva gömda.

Det är ju en ganska stor anledning till att flyktingbarn kan få stanna då de levt gömda alltför länge och mår ganska piss. Så helsvenska kvinnor och deras barn har det säkert inte annorlunda.

Jag vet knappt vart jag skall börja för att sortera tankarna. Först är jag bara irriterad att det är så lätt att anklaga en annan förälder för övergrepp. Som skilsmässobarn själv är jag rätt lyhörd när jag hör föräldrar har problem med att komma överens efter en separation. Jag anser att det finns så många egoister i världen som inte skulle få ha förmånen att få ha barn.

Jag är själv egoist, men min brist på förmåga att älska stora som små runtomkring mig hör liksom inte ihop med det. Jag skulle kunna ha 5 platsbarn och 3 fosterbarn och älska dessa obönhörligen lika mycket som mitt eget. De känslor jag redan känner för våra syskonbarn och mina vänners barn är hyggligt starka och skulle lätt kunna ta över barnen vid eventuella behov.

Så, de som separerar och håller på, de som kommer in ny i en relation där det redan finns barn och som inte kan känna äkta kärlek och omtanke och vilja ha en egen relation till sin nya partners tidigare barn, tack och adjö säger jag till er. Ta en annan partner, det finns ganska många singlar i världen. Om ni inte visste det är det liksom barn vi talar om som äger ingen skuld i sin förälders beteende eller skall straffas för något någon annan gjort. Det är barn som skall behandlas utifrån sitt eget beteende.

Så kvinnorna här då, javisst, visst tror jag att en del kan lätt påverkas av tex kurator eller annat som uppmärksammar att barnen mår dåligt, det går dåligt i skolan osv. Processer påbörjas som är svåra att stoppa, jag kan förstå det. Är man bedragen och man själv mår mycket dåligt men fattar det inte och sedan inte riktigt räcker till för barnen som också far illa och som utåtagerar och hela samhället kopplas in. Ja, jag kan förstå det.

Men jag kan inte tro som kvinnan sitter från och säger att hon inte tror att det finns en enda falsk anklagelse, hon får mig att få gåshud. Självklart finns det falska anklagelser, det finns det hela tiden mot en massa människor. Är du bitter så är du ju inte helt objektiv och har man helt olika uppfattning om hur barn skall uppfostras med mat och sovrutiner, ja då vill man ju kanske inte att ens barn skall vara hos den andre partner när man separerat, finns även en ny partner med i bilden är ju säkert känslorna oerhörda. Jag kan omöjligt sätta mig in i detta, fast jag brukar vara bra på att leva mig in i situationer. Alltså hur jag skulle känna det om Matte träffade en ny som barnen skulle se som bonusmamma, jag antar att det skulle göra ont men mitt förnuft skulle förhoppningsvis förhålla sig relativt objektiv och det viktiga är ju ändå till sist i det fallet att mina barn har det bra, inte att jag mår bäst i den situationen.

Så hur kan man verkligen tro att ingen med kanske inte helt klara tankar men ändå bitter och bedragen eller bara ogin anklagar sina ex för övergrepp på pin ki för att sätta dit dem?

Sen att bara rymma oavsett, det finns ju ändå vissa instanser i Sverige, att man träffar barnen övervakade och så tills dom fallit i ärendet. Att rymma är ju för mig så himla galet egoistiskt och tragiskt så det spelar ingen roll vad man har för ursäkt i detta fall. Jag pratar inte om förföljda, misshandlade kvinnor här. Jag pratar om barn som eventuellt utsatts för övergrepp som inte får träffa sin far i detta fall, som inte får adekvat hjälp att hantera det eventuella övergreppet med terapi och annat som kan behövas. Ett barn som inte får trygghet i ett hem osv. Det är omöjligt för mig att se hur det kan vara bättre att rymma än att barnen får träffa sin far övervakad vid vissa tillfällen. Har kvinnorna sen förlorat i rätten då bevisningen inte håller och de ändå tror att deras barn utsatts för övergrepp gör ju inget bättre med att rymma ur barnets perspektiv. Ja, förvisso kanske det slipper utsättas för övergrepp, vilket är nu på marginell trovärdig nivå då bevisen inte håller och OM det är sant så mår ju barnet så himla mycket sämre på rymmen.

Jag har noll koll på statistiken men det känns som att det är helt galet om det är samma personer som stödjer kvinnornas berättelser, men där vågar jag inte uttala mig då jag vet förlite om detta. Är det sant förstår jag inte hur de kan få fortsätta vittna i rätten.

Det är dock inte helt ovanligt att viss personal inom vårdområdet tar betalt för att styrka ditten och datten, för att slippa värnplikt, för att få bostad, för att få en massa förmåner eller slippa ifrån det som upplevs som jobbigt och krånglig. Korrumption helt enkelt, absolut inte ovanligt i Sverige.

Del 2
Varför ringer dagis mig när det är något? Alltså mig som mamma? Varför vänder sig dagis till mig som mamma när de har frågor? Varför går de på mitt ord när jag och Mattias har sagt olika saker? Varför tittar de på mig när de berättar vad som hänt på dagis och vi båda är där?

Jag blir galen.

Kvinnor som offer, kvinnor som den dåliga. Det finns inget konstigt med inlägget med att kvinnor rövar bort sina barn. Kvinnor är också människor och gör konstiga saker, precis som alla andra människor. Kvinnor har rätt att göra alla de saker som män gör utan att bedömas annorlunda. Nu kanske kvinnor eller män inte har rätt att begå någon form av övergrepp, men om så sker skall man behandlas lika. Kvinnor är inte mer monster än vad män är, människor är monster isåfall.

Som kvinna är jag även människa när jag går till dagis, jag är förälder för dem, vilket kön jag har är irrelevant. Jag är en förälder till mina barn och skall behandlas därefter.

Jag förstår att det är såhär, jag lever ju själv där jag har mer "koll" på hur eventuella klädreservern ser ut på dagis, eller får veta vad personalen kräver. Just för att de i alla fall oftare säger det till mig.

Men det ursäktar inget, vi är alla människor. Jag är i alla fall i första hand en individ, sen därefter finns det massa subkategorier där jag även är kvinna.

Inga kommentarer: