onsdag 22 oktober 2008

Nu och då?

Att jag är en nostalgiker lär väl inte undgå någon, även om jag inte själv tycker att jag är helt besatt av att prata gamla minnen så gillar jag mina minnen.

Mina minnen ger mig en ro och en harmoni och säkert glömmer jag mycket för när man minns tillbaka minns man väl oftast de bättre bitarna.

Jag kan således önska och tänka tillbaka till när jag var barn. Vad gjorde vi då? Innan man blev tonåring och livet blev mer komplicerat.

När man lekte och hade kul.

Jag och Marie var ekorrar och satt i rönnträden för jämnan, bladens storlek var olika valörer som vi betalade med när vi handlade på låssas. Vi lekte häst och hade våra fiktiva spiltor, vi skrapade med foten och hoppade över kvastar.

Vi lekte burka, tjuv och polis samt hoppade twist och hage i sinne. Vi spelade monopol, bondespelet, labyrint och Mastermind.

Jag kan få sådana minnen och rysningar av välbehag att man en höstlördag satt uppkrupen med chips och Mastermind. Det var inte så mkt att se på tv och vi umgicks, kanske oftast jag och bror eller jag och en kompis, ibland med mamma eller pappa.

Vart är det idag?

Jag har tidigare sagt att jag inte är en så lekande mamma, jag är mer konkret fast jag var otroligt fantasifylld som barn och gjorde egna låtar och lekte mycket att jag var djur och annat roligt.

Amandas faster och farmor kan leka med dockskåpet i timmar med Amanda, jag ställer dit en stol och så gääääääääsp. Sorry.

I lördags satt jag och Amanda och gjorde pärlplattor, det var hur mysigt som helst och jag bara längtar till mer sådana saker vi kan göra ihop. Tidigare har jag gjort pärlplatta eller vad det nu är och Amanda typ tittat på för hennes tålamod räckte en kvart.

Jag längtar till när barnen vill och kan göra saker som jag oxå tycker är roligt. Som att spela kort och exvis yatzy. Jag gillar inte bamsespelet och andra mer småbarnsgrejjer, det är liksom ingen utmaning och jag är inte en bra mamma på den sidan leken helt enkelt.

Vi har köpt en yatzy för barn med färg på tärningarna och det är sjukt roligt.

Men som förälder idag så känns det som att samma tid finns inte, andra saker händer på helgerna när man är ledig och till kvällen är det alltid ett Idol eller annat som det skall tittas på.

Detta istället för att bara spela spel med sitt/sina barn en lördagkväll.

Nu har vi ju haft och har små barn så min längtan får nog vänta på sig ett tag men jag såg jakten på diamanten och Mastermind på affären och var så himla nära på att redan nu bunkra upp för framtida år.

Inga kommentarer: