torsdag 2 oktober 2008

Olika skratt för olika tillfällen

Jag sitter och cyklar, matte stryker, vi småpratar, plöstligt så brister jag ut i skratt.
Ja, inte bara plötsligt, vi pratar ju om ditten och datten.

-Haha, säger Matte, fick du ett bloggupplägg nu? Det där var ditt bloggskratt!
-Haha, säger jag, har jag ett bloggskratt och lägger av ett skratt till då jag kommer på ytterligare något att skriva om, skratt alltså.

-Haha, säger Matte fick du ett nytt bloggupplägg nu?

Tydligen har jag ett blogguppläggsskratt. Jag har tydligen flera andra skratt oxå vid olika tillfällen. Det gäller även så avgränsat att jag och mfl har olika skratt för olika människor, alltså stående artiga skratt, lätt tillgjorda som säger lite eller mycket om vår relation med den andra människan.

Matte tex har ett skratt som är så härligt och välmående som jag bara hör när han pratar med några få vänner, det är alltid samma vänner som får honom att skratta på det där särskilda speciella sättet. Matte har oxå olika skratt för olika tillfällen.

Fredric är oxå en sådan, alltså våran fredric som kanske inte är våran lika mycket längre, men ändå, Fredric, han är de olika skrattens mästare.

När man känner någon så väl som tex, jag, Matte och Fredric då känner man varenda liten nyans av känsloförändring. Jag kan säkert plocka ut 10 olika lägesskratt för Fredric, beroende på grad av tillgjordhet.

Roligast är att höra någon skratta så där hjärtligt, att tårarna kommer.

Min bror har oxå sådana olika skratt, men ibland brister det rejält, tårarna trillar, viker sig dubbel, oftast när han gjort något bus, när han har ett skönt practical jokeupplägg.

Jag tror att när vi skrattar så där hjärtligt har vi släppt garden lite, vi blottar oss och bjuder på oss själva. Jag tror att vi håller tillbaka många gånger, därför blir det lite mer konstgjorda, nyanserade skratt.

En av mammorna på stugan, hon har ett Jaha för olika sinnesstämmningar, de har man lärt sig efter 12 år. Det är ett spetsigt jaha, ett ifrågasättande, ett fördömmande, ett kritiskt, ett med lätt förvåning. Det är sjukt hur många jaha, hon har för olika lägen.

Hur skrattar du?

Inga kommentarer: