tisdag 4 november 2008

Kaos?

Min sjukgymnast tycker synd om mig, jag lever tydligen i kaos och kommer att gå sönder snart.
Jag?
Denna ordningsamma, strukturerade, pedantiska, kontrollerande människa?

På frågor när hon försöker hitta en rutin hos mig som gör att jag kommer ihåg mina övningar låter det följande:
-Du äter väl middag varje dag?
-Nää

-Du åker väl hem från jobbet varje dag?
Jag skulle kunna göra övningarna när jag tar på mig kläderna på jobbet.
-Nää, ibland kommer jag från sthlm och åker med bussen direkt hem.

-Du borstar väl tänderna varje dag?
-Nää, ibland blir det inte av eller så gör jag det mitt på dan eller lite hipp som happ.

-Du lägger väl barnen varje kväll?
-Nää, jag och Matte turas om beroende på vem som är hemma eller vill just den kvällen.

-Du ser väl på tv varje dag, nyheter om inte annat?
-Nää, jag kollar textv och på nätet varje dag men ibland blir det bara IPOD:en.

-Du äter väl frukost varje dag?
-Nää, ibland inte alls, ibland hemma och ibland på jobbet.

Osv, osv jag har inte några fasta rutiner för mig själv. Inget jag gör återkommande varje dag.
Men så kom vi på att jag gick på toan varje dag, där skall jag försöka göra någon av övningarna iallafall.

Men visst låter det tokigt, jag som har alla dokument i mappar, undermappar, tydligt beskrivande filnamn. Jag som sorterar räkningar och lägger i pärmar med flikar och rensar regelbundet.
Jag som har i skafferiet, socker i olika former brevid socker i olika former, makaroner och fusili osv brevid varandra.

Jag som har stenkoll på vad som ligger på dagis i barnens extra klädersväska, kan alla tider med färjor till Åland och med Föglöfärjan internt.

Jag har stenkoll på min svärmors schema, veckovisa schema för hämtning och lämning av barn och lediga fredagar för Ålandsresor.

Gud vet hur mycket jag har koll på och som jag strukturerar, städar osv. Så kommer människan och säger att jag lever i KAOS?!

Men jag förstår vinken och det blev ganska tydligt att det finns skäl att göra bättring, även om jag inte lider direkt själv, rutinerna skrämmer mig mycket mera.

Som att vi byter regelbundet, dock inte efter någon mall och schematisk lagda ändringar, men vi byter regelbundet plats vid matbordet, i sängen byter vi sida någon gång mer år osv. Allt för att jag gillar inte att bli fast i samma gamla spår.

Men det är inte därför jag inte har rutiner enligt ovanstående utan det är för att jag skall få in så himla mycket ibland och är trött och det ger rekyl och jag förstår att det finns en stressvarningsklocka i den. Så denna vecka har vi lagat middag hela veckan, dvs igår och det är framtaget och planerat för att laga middag idag oxå. Det är ett stort steg framåt.

Inga kommentarer: