lördag 4 oktober 2008

Nycklar, kort

En fundering bara.
Vi har haft ett förråd på shurgard i en massa månader medan vi har bott hos svärmor. Nu har vi sagt upp kontraktet och tagit våra grejjer till huset. Vi fick en nyckelsats, lås och nycklar när tecknade kontraktet och tänker att vi skall väl lämna tillbaka dessa.

Nej du, de ville shurgard inte ha igen, använd de till nästa gång vi hyr förråd istället eller nått.
Det får mig att undra hur många olika nycklar som det finns i världen. Det är ju ändå rätt begränsat eller? hur många olika spår och versioner av nycklar som man kan göra?

Någonstans måste det ju ta stopp. I början av internettiden trodde man att alla ipnummer skulle räcka, men tji det gick inte, allaför många länder ville ha sin egen domänadress och man fick utöka internet så att säga.

Nycklar har ju funnits i massor av år och känns som att ens nycklar som är privata för mig, rent teoretiskt borde fungera i massa andra hus, hänglås i sverige och andra länder.

Det får mig oxå och undra varför vi fortfarande har nycklar, varför vi inte bara har kort som vi sätter i vår dörr.

På våra jobb har vi ju oftast passerkort idag, inga nycklar där inte, varför är det inte mer utbrett i hemmen? Sen måste jag ju oxå ifrågasätta varför jag springer omkring med 10 medlemskort i Kicks, Åhlens, Ica, Volvo osv osv. Jag skulle bli hemskt tacksam om jag kunde få ett enda kort där allt fanns. Varför skall jag springa omkring med en pappersbok som pass år 2008?

Jag hoppas innerligt att någon som brinner för detta fixar detta, en riktig entreprenör och att det blir en succe, allra snarast!

Inga kommentarer: