måndag 26 maj 2008

Vad har folk för bild av en? Vad vet vi om varandra?

Idag i huset när jag var och målade var oxå Mattes kompis M där och slipade golv.
Jag kom dit, sa hej vid lunchen gick upp och klädde på mig mitt målarfärgfläckiga stass, blåkläderna samt min underställströja med lika mkt målarfärgsfläckar.
Jag letade efter skruvdragaren för jag ville skruva loss trappräcket.

M så helt förvånad ut, uttryckte att han hade inte väntat sig att se mig i blåställ och skruvdragare i handen. Han trodde inte jag var en sådan person.

Men hallå??
-VA?
-Varför inte då?

M har känt mig i 12 år, bott hos oss i Fruängen i 2 månader, slaggat på soffan. Hans ex har travhästar och han borde ha snappat upp att jag hållit på med travhästar i 12 år.
Håller man på med travhästar så är man inte en lat typ. Inte för det var det han menade, att jag var lat, utan att det helt enkelt inte var hans bild av mig.

Det är rätt mkt jobb med att mocka, köra skitkärran. Man får valkar i händer, sprickor i händer av att tvätta hästar och smörja selen och sadlar. Man får armmuskler som en hel karl efter att man kört diverse hästar som är lite heta och ligger på tömmarna. Rätt mkt blåställ över det tänker jag.

Vi har renoverat stugan i 12 år...

Hmm, vadan denna syn på mig då?
Hur beskriver han Mattes tjej för andra?
Ok att jag jobbar med data, men ändå!

Så vad vet vi om varandra? Det är lätt att tycka till om någon och dennes liv, dennes sätt att hantera situationer som vi oxå är delaktiga i. Men vad mer vet vi om varandra.
Vi kan vara jättegoda vänner, bästa vänner och förtroliga med varandra.
Jag tror ändå att alla har någon dold talang eller hemlighet som vi kan överaska våra barndomskompisar med. Folk är mer mångfasetterade än jag i alla fall tror.

Fick höra att min chef gillar hiphop av en annan kollega. Det kändes helt otippat, de 9 år vi jobbat ihop har han mer haft Kentskivor och lite hederlig go 80 talsmusik a la Pet Shop Boys.
En annan kollega, lite och vacker och en sylfid, hon spelar dragspel.
Min Majsen åker och fiskar, på vintern, det är kallt och man sitter ute på isen och det är kallt och man sitter ute... Det är helt otippat att jag skulle uppleva det från henne.

En annan kompis skulle vara barnvakt åt oss och sa jippie, det är El classico! Härligt, skall köpa ngt gott.
-Va?
El classico är mötet i fotboll mellan Barcelona och Real Madrid för er som inte vet det, ett derby helt enkel.
Hur kunde hon gilla fotboll och sitta och titta på detta helt själv? Ok när det är VM, OS och EM då rycks ju varenda kotte med. Helt otippat.

Men roligt är det att bli överraskad om så av sin sambo, som har en hemlig blogg =). Man skall aldrig ta något och någon för given, men ej heller gå runt och misstro. Men det förgyller tillvaron att veta att något kan hända när man minst anar det och någon kan överraska en rejält även om man känt varandra i evigheters evighet.

Inga kommentarer: