torsdag 15 maj 2008

Kort eller lång version?

Jaa P, den korta versionen nu!

Hur utförlig skall man vara? Min vilja att vara social och övertydlig ställer tydligen till det för en del... Hur lång får en beskrivning, en berättelse, en information vara?

När jag utbildar får jag allt som oftast feedback på att mötet varit informativt, pedagogiskt och bra! Min utgångspunkt är att lyfta fram det väsentliga, hyggligt korta ordalag samt poängtera tidsvinsten, effektiviseringen med tex nytt arbetssätt. So far so good!

När jag skall berätta en händelse, en upplevelse mm så, vidgar jag nästan alltid kontexten, viss ämnesflykt. Jag brukar dock kunna behålla lyssnarnas intresse men mer ibland pga min personlighet att det inte finns utrymme för att sluta lyssna =). Där kan jag bli bättre, men jag behöver lite spark i baken, som när P allt som oftast säger,
-Korta versionen Anna!

I ett e-post eller sms vill jag gärna vara lite mer rund, lätt att ngt missförstås, att tonen kan låta lite kort.

Men har själv börjat märka att det är rätt skönt att vara kort, tidsvinst =). Men inte bara det, jag är inte riktigt lika brydd om det kan missförstås. Det ligger inte längre på mig hur en annan person uppfattar det hela. Hur den personen mår den dagen vet bara den och om den personen har hangup´s från tidigare möte eller från sin egen morgon.

Inga kommentarer: