onsdag 7 maj 2008

Man löser bara de problem och klarar bara det man vill klara

Visst kan vi vara olika med olika förutsättningar som människor.
Ok, vi tar höjd för det, för att leka Tony Irving, men...

Idag läste jag på IT-tjej en artikel och en blogg. Om man slår ihop dessa två så tänker jag att man får svaret på rubriken. Artikeln handlade om en tjej som gillar problemlösning, bloggen om att vilja. Det var närmast en erotisk upplevelse att läsa bloggen, finns det fler därute som tycker som jag.

"Att vilja
Har du någon gång i livet varit med om att känna att det är viljan som räknas? Träffat på någon som utstrålar viljekraft över något? Och sedan sett hur denna person fått vad den velat?Jag tror att alla kan få det de villl. Problemet är att gemene man inte vill något speciellt. Eller att personen inte vill tillräckligt och ger upp vid motgång."

Min drivkraft är just att lösa problem och min vilja att göra det är outtröttlig. Problem kan vara allt möjligt. Problem är busstider som inte går ihop med tågtider, mjölk som är slut på affären. Problem är att inte få chefen med sig när ens idéer är kanon :), problem är slut papper i skrivaren. Problem är kompisar som om och om igen talar om att de har samma problem med sin partner idag som för 5 år sedan. Grejen för mig är att jag inte ser det som problem.

För mig består livet i en stor mängd utmaningar. Det finns alltid en lösning. Frågan är då om det måste finnas ett problem för att det skall finnas en lösning? Hm... har inte riktigt svaret på det ännu. Anyway, utmaningar som det finns en lösning på. Jag vet verkligen inte med mig Nejsägare. Vill man så kan man. Jag kan nog påstå att jag lyckats med rätt mycket i livet på ren och skär viljestyrka. Jag tror att en av de fördelar som jag har är att jag inte är stolt, jag anser att jag har integritet men inte stolthet. Jag har träffat på så många dumstolta människor som egentligen bara förlorat på det beteendet själv. Det är i alla fall en hjälp att sakna den typen av hangup´s om man skall få igenom, lyckas, klara av att nå fram till en lösning.

Jag ger inte upp bara för att någon att sagt nej, inte heller ger jag upp om någon säger att det är svårt. Jag ger heller inte upp om någon säger att de inte tänker eller kan hjälpa. Jag kan utan problem fråga en gång till, med stor sannolikhet att jag får nej igen, det spelar ingen roll. För mig räcker det att det finns en gnutta möjlighet, en liten öppning att det kan ändra sig.

Visst kan många uppleva det som tjat och bara lägga sig i ren utmattning. Förvisso, men om det löser problemet, so what? Sen måste man ju självklart, det har jag ju fått erfara på både mjuka och hårda sätt, välja sina strider och tillfällen och personer och anledningar till varför man skall vara drivande.

Anyway, postitiv attityd, glatt leeende, kämpa för det du tror på, ja, när jag gör det så mår i alla fall jag bra.

Inga kommentarer: