onsdag 14 maj 2008

Ligger i tiden

Jag blir så imponerad av att människor är sådana entreprenörer, att man får en tanke och startar företag, man får intressenter att satsa och man lyckas. Många tankar som rör webb 2.0 har vi tänkt och pratat om sedan 2002. Ja kan personligen tycka att det varit en självklarhet men kanske tekniken inte räckte till eller så har vi/jag inte riktigt vetat hur man skall ta tanken vidare eller sett dess enorma genomslagskraft. Det är väl just det som inte hindrar de som startat företag och gjort sig många pengar på sin idé. Hos oss har det säkerligen berott på många olika saker som gör att vi är där vi är i utvecklingen just nu.

Märker ändå att vi har visioner och tänkt tankar men kanske inte alltid lyckats genomföra dem, medans vi i andra lägen kommit till skott och kört på.

Igår hade vi en säljare för talsyntes, typ som Telia har nuförtiden. Man säger vad man vill, tex bredband, man får följdfrågor av rösten mm. Ibland får man prata med en telefonist ibland inte för man får svar på sin fråga ändå eller att de skickar fakturan eller vad det nu är man skall ha. Asbra tycker jag, som hatar alla knapptryckningar man annars skulle göra i ett ogenomtänkt callcenter. Många trycker ändå bara 9 # för växeln.

Vi har alltid tittat på statistik, använt den informationen för att förbättra våra produkter. Jag skulle aldrig tillåta att vi år efter år sitter och vet att alla trycker 9 #. Är det på så sätt måste ju callcentret skrivas om, göras mer begriplig, användarvänlig mm.

Statistik säger en massa, vi har statistik för sidorna på webbplatsen-hur användaren rör sig, i callcentret, i talsvaret, i sökmotorn, kundundersökningar i flera utformningar, databasen mm. Det gör ju att man har världens bästa möjlighet att ge kunden precis det den vill ha.

Jag kan tycka att det går för sakta framåt, teknik som funnits länge eller krav från användarna borde ha implementerats för länge sedan.

Har varit ute i stora världen på sistone, benchmarkat som det heter på svengelska. Jag har träffa många visionärer och många har samma problem, man vill mer och fortare än det går.

Det roliga är ändå att när jag är på seminarier mm så känner jag allt som oftast att, ja, det där har vi redan gjort, eller så har vi redan medvetandegjort det eller jobbat på samma sätt.

Jag kan undra hur det kändes för tex blockets skapare när de kom på idén, men främst när den var förverkligad och den var en sådan succé som de hade trott. När vissa uppfinningar väl finns på plats kan jag bli galen av dess genialitet och att just på grund av att de är självklara undra varför ingen annan tänkt tanken tidigare och varit driftig nog att förverkliga den.

Inga kommentarer: