tisdag 6 maj 2008

Tjejers systemöversikt

Gjorde en spaning igår. Jag generaliserar nu, jag är medveten om det men vill ändå framhålla att det finns en viss poäng.

Killar gillar allt som oftast inte allt för djuplodat och analyserande känsloprat.
Min erfarenhet är att tjejer allt som oftast gillar att dissekera varenda kommentar, vända, vrida, kolla om det kan uppfattas som negativt, då gör vi det, alltså tar det negativa.
Jag vill även framhålla att vi, tjejer, ibland framhåller det negativa för att vi vill höra, suktar efter att höra, att vi har fel. Då får vi ju höra det positiva, som vi egentligen kanske innerst inne trodde att det betydde, igen.

I alla fall, vår konsult och jag tittade på en systemöversikt över vår verksamhets IT-system.
E jag nördig eller? Hur IT insnöad kan man bli? Dra parareller därifrån :).
Min spaning gäller att killar verkligen gillar schematiska översiktbilder. Killar gillar verkligen flödescheman, iaf killar som gillar teknik gillar oxå logiskt tänkande, detaljerad kunskap.

Jag tror oxå att vi kan applicera det på tex schackspelare, vilka oftast är män. Jag ser inte så många kvinnor sitta på Kulturhuset, rätta mig gärna om jag har fel. Det finns säkert flera områden där det är applicerbart.

Denna underbara förklaring hittade jag på wikipedia
"Ordet funktion syftar inom matematiken ofta på en regel som innebär till ett invärde associeras ett utvärde, ofta beräknat med en matematisk formel. En mycket viktig egenskap hos funktioner är att de är deterministiska (det vill säga konsekventa, så att varje invärde alltid ger samma utvärde). Detta gör att funktionen kan ses som en mekanism, en maskin, som systematiskt levererar rätt utvärde så fort man stoppar in ett invärde. I tekniska sammanhang brukar invärdet kallas ’’argument’’ och utvärdet för ’’värdet’’."

Poängen med min spaning ligger mkt i följande
En mycket viktig egenskap hos funktioner är att de är deterministiska (det vill säga konsekventa, så att varje invärde alltid ger samma utvärde.
Det är ju det många kvinnor vill uppnå med analyserandet och ältandet av känslolivet. Skillnaden är just den, kvinnor applicerar samma tänk på känslolivet som killar på maskiners konstruktion eller systems flödesscheman.

Vi, tjejer vill ju inget hellre än att förstå er killar, vi vill ännu hellre att ni förstår oss!
Genom att verbalt rita flödescheman över hur vårt samliv tillsammans fungerar så kan vi minimera riskerna för att det blir härdsmälta då och då.

Så killar, för varje schematisk bild ni vill ha över någon ny manick eller något system, låt även era partners få älta och analysera föregående helgens eller kvällens eller svärmor/svägerskans kommentar så blir nog livet till slut lite lättare... Till slut har ni tex har en schematisk bild över när ni killar har rätt att ta egna beslut om tex att gå på fotbollsmatch och när ni måste kolla läget hemma först :).

Inga kommentarer: