torsdag 8 maj 2008

Ahhhh M!

Min nya kollega har efter två månader hos oss börjat att skönja vissa mönster, vissa beteenden som dominerar. Det gäller både på arbetsplatsen och dess kultur men även hos sina nya kollegor.

Tydligen så pratar jag mkt med liknelser och symbolspråk!
I tisdags sa min vice VD att jag borde ha blivit småskolelärare, kanske kan vi se ett samband.

Det är ju inte riktigt så att jag inte vet att jag gör det, alltså ofta använder liknelser. När jag förklarar saker, vilket ofta händer då jag har en sådan roll i mitt jobb, brukar jag ta exempel som jag tror att den jag förklarar för kan referera till.

Men...

Oj vad många tankar som väcks i mitt huvve nu.

1. När M kommenterade detta idag så är min omedelbara reaktion att bry mig, är det bra lr dåligt. Varför säger han det? Är liknelserna fel. Jag kan säga att jag där och då bryr på på en skala, 8 av 10. Ungefär 4 minuter senare har det sjunkit till ca 3 och nu ligger det väl kanske på 2 av 10.
2. När man medvetandegör en sådan egenskap kan det gå åt två håll, antingen att man tänker på det så mkt att man tom gör det oftare, eller så slutar man helt. Jag tänker försöka att inte tänka på det o fortsätta vara jag.
3. Hur ofta gör jag det? I vilka sammanhang? Till vilka msk? Finns det en trend? Utmaningar... här är ju ngt nytt att ta reda på om mig själv.
4. Utgår jag från att alla är idioter så jag måste prata med dem på förskolebarns nivå? Iaf när jag förklarar ngt som de inte kan, who know´s?

Inga kommentarer: