tisdag 27 maj 2008

Respekt! Kärlek! Förtroende!

Jag har genom åren varit galet kär, gått i minus 30gradig kyla, kvart över tre till killar som nonchalerat mig på krogen och som kommit hem och vill kramas lite. (Pappacensur!)

Jag vet inte hur många tårar jag fällt över kärleksbekymmer. Jag är ju känslosam av naturen och engagerad så det är klart att det kan bli lite dramatiskt, tom melodramatiskt med mig =).

Igår pratade jag och Mattes kompis M om syn på livet, barnuppfostran mm.
Jag kom att beskriva min sambo Mattias och insåg, vilket jag faktiskt ofta inser att han är det bästa som hänt mig. Jag insåg att jag ville skriva om hur bra han är.

Det är få människor som är så kompletta, som är bra på så mkt och är en så "bra" person som det så fint heter.

Jag listar några egenskaper och så kan ju ni "mäta, jämföra" er hur många ni får av dessa.
1. Musikalisk
2. Händig, snickrar osv
3. Bolltalang, dvs bra på fotboll, golf mm alla bollsporter
4. Lagar mat som en stjärnkock, en riktig gourmé.
5. Allmänbildad
6. Hög IQ
7. Hög EQ
8. People skills
9. Ödmjuk
10. Barnkär
11. Karaktärsfast
12. Generös
13. Slarvig
14. Slösande
15. Sportintresserad

Listan kan göras lång, och när jag pratade med M igår så insåg jag att när jag träffade Matte så träffade jag för första gången någon som jag fick och gav respekt, fick och gav kärlek, fick och gav förtroende. Någon jag såg mig leva ett helt liv tillsammans med. För även om jag varit mer "kär", missförstå rätt, mer bestatt, mer av allt så går det inte att jämföra. Det som hänt tidigare var enkelspårigt, det har varit enkelriktat och väldigt fokuserat på här och nu.

Jag summerar det till att det är nog de tre begreppen i rubriken är de viktigaste beståndsdelarna i ett förhållande, mellan partners, vänner, kollegor osv.

Får och ger man dessa tre så blir allt annat så enkelt. Ingen behöver hävda sig, båda är kompromissvilliga, lyhörda och engagerade. Ingen älskar och kräver mer, ingen behöver vara missunsam och jämförande.

Kan man prata om allt så kan man reda ut allt, kan man känna att man har det stödet så blir det inte några hemligheter, missförstånd och otydligheter.

Känner man respekt, att den andra personen faktiskt lyssnar och vill lyssna på det jag har att säga, ok om man tycker olika men att man inte behöver döma, sätta sig på någon eller förminska någon så vågar man även uttrycka sina känslor.

Blir vi älskade och känner oss älskade mår vi så mkt bättre, ingen behöver spela spel, ringa varannan gång och hålla på med massa konstigheter. Resignera, våga visa känslor, lämna ut oss själva och faktiskt känna att det är besvarat, att kärleken kommer tillbaka.

1 kommentar:

Anonym sa...

Älsk du å