tisdag 30 september 2008

Beskriv dig själv

Hur beskriver man sig själv med 3 ord.
Hur är det möjligt för en ordbajsare som jag.
Min approach är att attackera med ord, övertyga med olika superlativ och synonymer för att övertyga den andre.

Hur kan jag beskriva mig själv med 3 ord.

Man vill ju meddela så mkt.

Jag har jobbat med min CV för att den inte skall bli för långrandig och meddela precis att jag är bra och trevlig och kunnig.

På mitt nya jobb skulle jag skriva en miniCV som tänkta kunder kan läsa. Jag skulle alltså förkorta mitt förkortade CV?!

Jag tycker jag lyckades ganska bra, är ni snäll kanske jag lägger ut den... Säljsnack om sig själv är aldrig lätt. Det är alltid lätt att skriva om och kring sig istället för att säga, jag ärbra på det här, jag har erfarenhet av det där osv.

Så om jag skulle beskriva mig själv just nu med 3 ord så har jag en klar bild, det reflekterar även hur jag mår osv.

När jag gjorde personlighetstest inför nuvarande tjänst så skrev jag för lite som var personligt. Jag var i forumet som gällde jobb och jag kopplade bort det som betyder något för mig privat. Det var irrelevant för mig, i den kontext jag befann mig i kände jag att vad ska de med den informationen till? Jag tänkte tvärtom och det visade sig att de slog ned på att jag varit för lite privat, hade jag något privatliv som betydde något? Hade jag några vänner, socialt liv osv.
Var hela mitt liv inrutat efter organisatoriska mått?

Om ni frågat mig för något år sedan, för någon månad sedan hade jag kanske med alla säkerhet valt att beskriva mig själv med andra ord.

Vad vill man förmedla? Jag vill förmedla att jag är duktig på ditten och datten, men med 3 ord kan man inte rada upp alla fördelar man har. Jag vill förmedla min känsla för andra och min omtanke, den vän jag anser att jag är och hoppas mina vänner upplever att jag är. Min personlighet och mina färdigheter samlat i 3 ord.

Just nu är Anna samlat i 3 beskrivande ord:

Glad, sexig och kompetent!

Hur beskriver du dig med 3 ord?

2 kommentarer:

Anonym sa...

tre små ynka ord.. och ändå så svårt. Det är som på intervjuer där man ombeds säga tre positiva saker om sig själv.. åhhh vad jobbigt. När det kommer till tre lite mindre positiva egenskaper brukar det tyvärr gå bättre.
puss och kram

Trulsanna sa...

precis, negativt är alltid lätt, men att sälja sig själv, det känns lite prostituerat om jag får säga det själv, det är bara att ta på sig en roll och låtsas att man är sådär stark och självsäker bla bla bla.

Love,
Anna