onsdag 3 september 2008

Jorden och naturen

Jag snöar lätt in på någon form av dokumentär, för några år sedan var det om finska bönder, unga sådana långt upp i mörkaste, norraste finland. De bodde med svärmor och tog paus i mjölkandet mm för kvällen för att se Glamour.

Nu skulle jag tro att Glamour enskilt har flest tittare i finland utanför Amerika räknat då. Finnarna verkar gilla serien, helt klart, det är min erfarenhet.

Förra året var det en serie om finnar som utvandrat från finland och återvänt efter olika antal år.

Det kan vara vilken dokumentär eller vad man nu skall kalla det som helst. Förra året gick även en serie om hur jordens liv uppstod, galet intressant.

Idag var det om Jorden - En biografi.

Luften och atmosfären. Vår planets utvecklingshistoria - från början. En
spektakulär serie som berättar vår planets historia, hur den fungerar och vad
som gör den unik.

Det är helt galet vilka marginaler som gör att vi lever och idag fick jag lära mig att i permafrosten när den smälter bildas metangas och som i sin tur ökar på globala uppvärmningen och som i sin tur ökar på smältandet av permafrosten som i sin tur släpper ut metangas som i sin tur igen ökar på globala uppvärmningen. Likadant är det med isen som smälter vid våra poler, vattnet reflekterar mer, vilket gör att värmen stiger vilket gör att mer is smälter.

Jag undrar vilken värld vi kommer att lämna till våra barn och barnbarn. För att vara lite egoistisk hoppas jag att jag slipper uppleva alltför svåra naturkatastrofer. Ok, för tsunamin i Indonesien och däromkring, OK för Katrina i New Orleans men tex att vi inte har rent dricksvatten tex. Det vore inte kul, det finns många sådana fler katastrofer som jag tänker på. Det får en lätt att undra vad som kommer att hända, vad kan vi göra åt det och är det dags att bli miljöpartist? Måste vi inte alla bli miljövänner?

Jag såg på Oprah idag om freegans, vanliga människor som äter det andra slänger. Utifrån detta fick Oprah vanliga amerikanska familjer att testa leva utan allt det de är vana vid, maten, tv:n, datorn osv. Det var helt sjukt vad mat de slängde i familjerna. De hade bestämda shoppingdar och om paketen var öppnade slängde de bara helt sonika bort dem för att köpa nya samma dag. Jag vet inte vad det var i paketen men det resursslöseriet måste man inte vara Einstein för att fatta.

Igår såg vi om kvinnan, 29 år som vägde 400 kg och skulle genomgå en gastroskopioperation, dvs minska magsäcken, operationen gick bra, men kvinnan dog efter 2 veckor.

Dessa saker tillsammans gör mig helt mörkrädd, vi äter och slösar och förbrukar på ett obsent sätt.

Inga kommentarer: