onsdag 24 september 2008

Körkort tjejjer, nu!

Jag läste i UNT en krönika om en tjej vars mormor/farmor var först i Ume att ta körkort som kvinna på typ 1920 talet. Hon var lite upprörd att det var så många tjejer, och främst högutbildade tjejer som saknade körkort. Jag vet inte vilken undersökning om stödjer sina argument på och jag bryr mig inte så mkt heller för en eller flera, det spelar ingen roll. En tjej med barn i förorten utan körkort är en för mkt för mig.

Jag har länge tyckt att det är ett givet måste, en frihet som man har som människa som ägare av ett körkort. Men tyvärr finns det många som inte nått den insikten.

Jag har i min enfald gått omkring och trott att det är främst lågutbildade tjejer som av någon anledning inte skaffar körkort.
Vi har några i vår bekanskapskrets som bor långt från stan, över 1,5 mil och som har barn och har såkallade lågutbildade yrken och som tyvärr inte har körkort. Jag upplever dessa som livegna. De själva verkar inte lida särskilt mkt, annars borde man väl göra en förändring?

Givetvis förstår jag oxå om man först efter att man fått barn kommer på att det där körkortet vore bra att ha och nu sitter man i rävsax. Tid och pengar saknas för att det skall fixa sig.
Men då får man kanske prioritera? Det är mkt som är svårt och man får väl väga detta mot behovet.

Det är där jag anser att man inte verkar lida särskilt mkt för annars skulle man väl fixa det eller?

Nu läste jag i krönikan att det även är många högutbildade tjejer som saknar körkort. Jaha, vart de värre då? Ja lite, då handlar det inte om pengar, inte om driftighet, då vet jag inte längre vad det handlar om.

Jag anser att körkortet skall man skaffa för sin egen skull, för sin egen frihet och för att kunna skapa och bestämma över sitt eget liv. Man skall inte 2008 vara beroende av någon annan för att kunna storhandla, att kunna få barnen på simskola, skjutsa till träning/tävling. Åka iväg själv till vänner eller bara ut och köra för att få komma bort lite.

Men det vore väl även fint att tänka på sin partner i detta fall, den person som är taxi åt hela familjen. Det är ett himla ansvar att vara den enda som kan köra och så åker man på bilsemester, eller den enda som kan köra hem från fest eller eller...

Jag ställer gladeligen upp och förhör på trafikfrågor eller övningskör om det är någon som skulle vilja detta.

Jag kan inte förklara varför jag tycker det är så viktigt på annat sätt än jag gjort ovan, det bara är så.

6 kommentarer:

Anonym sa...

hmmm.. att det skulle vara välutbildade människor som skaffade körkort? förstår inte alls kopplingen.

Inget körkort = miljövän?

Viktigt med körkort - folk i små städer där kolektivtraffiken inte håller måttet..

Så tänker jag.
Tycker inte man är livegen utan körkort - medveten tänker jag.

tjing tjong och kram

Maria sa...

ps.
välutbildad = driftig??

Trulsanna sa...

ajaj, jag var kanske otydlig. Jag hade i min egen statistiska bok gjort analysen att av de jag känner som är tjejer och som inte har körkort så bor man längre ut från stan eller mitt i stan samt har lågavlönade arbeten.

Outbildade kan ha högavlönade arbeten, man kan vara driftig fast man är outbildad enligt min mening, säkert statistiskt oxå men jag trodde i min enfald att fler högutbildade hade körkort.

Inte för att de är mer driftiga per se, utan för att de kommer mest troligt från hög eller medelinkomstfamiljer, de har haft råd att ta körkort, eller haft föräldrar som haft råd att hjälpa till. De går av sig själv att plugga till körkort då själva teoritestet skrämmer många.

Jag trodde att man därför hade närmare tillhans att ta körkort.

Sen tvivlar jag i allra högsta grad att någon av de jag känner som inte har körkort inte har det av miljöval. Där är jag helt oenig med dig, jag tror att det är annat som brister, såsom engagemang.

Men så länge de som saknar det inte beklagar sig, ja då kan jag väl oxå skita i det, det är deras liv men tyvärr är det ofta gnäll, ex vis över att ens partner inte är sugen att köra landet runt varje helg till alla butiker eller bekanta som man har.

Pussipuss A

Anonym sa...

Är du helt jävla geonmskinlig elr ? istället för att skriva på din jävla blogg om min föräldrar om vad du tycker kan du vell säga de fyra ögon emellan . Så jävla dålig stil att skriva att vi är låga , vafan är du själv .. LIKA LÅG. Vafan ja är 17 år och du över 30 , ja beter mig mer vuxet än du .. Och man visar respekt för min familj .. FATTA !! // Alexandra

Trulsanna sa...

Ja, du, de som känner mig vet att jag redan har tagit upp det jag tycker mellan fyra ögon! Jag har peppat och pushat och kommit med förslag genom åren så det är inte något nytt för särskilt många även om det verkar vara det för dig.

Sen känner jag fler än din förälder i samma situation, det finns fler det kan syfta på, och som jag skriver så verkar de personerna inte lida särskilt mycket och det är ju det viktiga för dom, min blogg handlar om mitt förhållande till det hela.

Respekt är något subjektivt och mitt sätt att visa respekt är att vara ärligt och öppen. Jag ljuger inte och döljer inte något. Jag står för mina åsikter och vill väl. Sen kan en del inte hantera den ärligheten och de kanske tycker att jag är respektlös, vilket är tråkigt, men vem äger sanningen om vad som är respekt.

Trulsanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.