tisdag 9 september 2008

Frustrerande

Jag hade massor av planer för helgen.
Jag hade tänkt hinna hur mycket som helst.

Fredagen blir sen och på lördag vaknar jag med ont i axel och nacke.
Åker på barnkalas, det sprider sig och vips har jag ryggskott.
Äter tusentals paraflex comp och voltaren och smöjer med tigerbalsam och med Ipren zon.
Jag har nog aldrig haft så ont i hela mitt liv, no kidding motför knäoperation, visdomstandsoperation, föda barn, kejsarsnitt, det var nästan i klass med hjärnskakningen.

Jag har hög smärttröskel och jag har inte direkt gråtit under någon av ovanstående händelser, grinat illa, javisst men i lördags trodde jag att jag skulle plågas ihjäl. Sedan på söndag får jag komplikationer av voltaren, man får illamående, magsår och då jag har magkatarr så far den rätt illa åt magen.

Jag vrider mig i smärtor.

Så... nu beklagandet över.

För saken är den att oavsett hur jävla ont det gjorde och fortfarande delvis gör så hade jag ju massor med saker planerade.

Jag skulle kratta hela gården och dra en massa träd som Matte har fällt, jag skulle knäskura klinkersen i hall och badrum för att få bort saker som kräver lite närmare handtag. Jag skulle givetvis städa och fixa i garderober som vi skulle få. Jag skulle läsa lite inför jobbet osv.

Inget av detta blev gjort, inget.

Nu är det bara ren och skär ångest, vad kan man göra? Detta är ju något som kom emellan, det kan vara av ryggskottslaget men ibland kan man ju bara vara trött och råka somna och vips har 2,5 timmar gått och man hann inte något av vad man föresatt sig att hinna med.

Jag jobbar på att kunna hantera detta, men det ligger som ett ok över axlarna att så fort jag är redo skall jag börja bena i detta.

Problemet är att då jag väl är redo har 5 nya saker lagts till listan, det är ju inte så att den blir tom utan tyvärr fylls den ständigt på. Hur gör människor som hinner allt, mår bra och som bara verkar ha koll?

Finns det sådana människor? Prioriterar vi olika? Givetvis är det olika viktigt att ha fint hemma, hinna gå på museum med barnen, vad vi äter till lördagsmiddag osv. Detta ger oss eller tar ifrån oss massor av timmar som vi skulle kunna göra något annat. En del bor i radhus, några i lägenhet, andra i villa, givetvis påverkar detta oxå våra möjligheter att prioritera.

Jag är ju av den varan att jag skall och vill ha allt, har svårt att välja bort något och på något sätt blir jag aldrig nöjd, för hur jag än söker så finner jag aldrig svaret. Tidvis lever jag i rus, där jag är någorlunda förnöjsam. Men efter en kort period vill jag ha nya utmaningar, nya upplevelser. Det kan vara att vi måste, verkligen måste köpa nya handdukar. För de här 1 år gamla, ja ni, de går inte att behålla, puts väck skall något gammalt ut och ersättas med något nytt. Sedan någon månad senare var inte det bra heller.

Så hur gör ni? Ni som är förnöjsamma, bara rycker på axlarna när något oförhappandes ändrar era planer och när gör ni det ni egentligen hade tänkt göra som nu fick skjutas på?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är lite som dig. Är något planerat så MÅSTE jag fixa det, för jag vet att det kommer en miljon saker till. Men vet du vad; man får ÖVA på att inte göra saker. Ge dig själv lite hemläxor helt enkelt. Det finns inget annat sätt än att helt enkelt strunta i att göra saker. Vissa saker blir gjorda eftersom andra börjar inse att "aha, det blir inte gjort" och vissa saker blir inte gjorda. Och vet du vad - det gör inget. Det är det du måste öva dig på :)

Matte kommer säkert att titta konstigt på dig och börja gnata och mumla irriterat, men så är det när man ska ändra beteenden.

För övrigt saknar jag dig och hoppas att du är i Stockholm snart så vi kan ses!

Trulsanna sa...

Ja vet, men tänk om Amandas gympa skiter sig, då blir ju hon ledsen, sånt går inte att leva med. Men...
Jag har blivit mkt bättre, jag sitter och pöser i soffan faktiskt oftare än vanligt. Men just nu vill jag så mkt och så går det inte för att ryggen är åt helvete.

Anonym sa...

Jag kan inte säga att jag känner igen mig i att jag MÅSTE göra så mycket - jag är nog typen som faktiskt fastnar i soffan, men att saker inte blir gjorda pga ryggen känner jag igen och jag ömmar för dig. Rygghelvete!
puss och kram

Anonym sa...

Kommer ni ihåg projektledarkursen, där läraren sa att man bör planera in "bufferttid"? Det måste ju gå att implementera i vardagslivet också?!

Trulsanna sa...

Haha, självklart, men HUR gör man liksom? När skall bufferttiden infalla?

Om det kommer för många aber emellan hur går man då? Först kommer någon förbi vid fel tidpunkt, 2 timmar skiter sig där. Sedan grinar ungarna illa, 1 timme bort, lunch eller mellis eller ngt totalt 1,5 torka bort.

Jaha, nu har jag fått rännskit eller så hinner jag typ 1,75 timmar av planerade 5, det blev för mkt bufferttid känner jag. Det känns som att livet måste var den stora bufferttiden och de måsten man har får ha andra eller tredje prioritet för att det skall fungera.

Anonym sa...

mmm... det är sant... Man kanske får bestämma sig för att planera max EN sak. Förhoppningsvis hinner man med denna sak och kan känna sig stolt över att man hann med det man planerat. Man kanske till och med hinner med en sak till och vips har man varit extra duktig. Och så kan man ha rännskitan med gott samvete ;)

Anonym sa...

Hördu gumsan, trist att höra att ryggfan gjort sig gällande. Du får mycket sympati från en som haft ryggbesvär under många av mina vuxenår.

Vad gäller planerande... ja jag vet inte. Jag planerar en massa, det mesta blir gjort och blir det inte det så blir det gjort nån annan gång. MEN, så är jag ju numera hemmafru och mina måsten är ju inte av livshotande art... ;)

Kram på dig!
minna