torsdag 28 augusti 2008

Vilket tyg är du?

Sitter på gamla jobbet, diskuterar, samtalar.
Frågan kommer upp om min nya arbetsplats, jag hade träffat dem några gånger innan jag började i måndags.

-Hur känns det, vad är det för msk?

-Ja, svarar jag, de har lite olika kvaliteer.

DÅ, började samtalet verkligen ta fart, det var ett ovanligt uttryck att kategorisera människor i kvaliteer. Men ni som känner mig vet ju att det är ett rätt klockrent uttryck från mig.

Varför skulle man inte dela in folk i kvaliteer, några har några bra egenskaper, är snygga, är duktiga. Några har fler, några är bra på att lära ut och så vidare.

Frågan får heller inte lyftas ur sin kontext, då blir det tokigt, det var en analys på mina nya arbetskamrater. Min reflektion bottnar sig i att jag gärna vill få ut något av mina möten med andra människor. Jag har tyvärr allt som oftast ett nyttotänk, alltså indelningen i kvaliteer. Vad kan de göra för mig.

Lugn ni som tycker att jag skall göra något för andra också och inte bara förvänta mig en massa, jag har ju det som stående inställning, kramas, ge godis, hälla upp vatten osv, jag är rätt ofta till lags och hjälpsam.

Men så kom samtalet in på om man pratar om kvaliteer så spånade någon vidare, vilket tygtyp är man då? Alltså om man har kvaliteer som människa.

Sylfiden i mitt förra arbetslag, den ljuva, säger chiffong, klockrent säger jag, ny kollega säger, är inte det skört? Hmmm, kling klong och klamp i klaveret. Självklart är sylfiden = chiffong, ni skulle bara veta hur rätt det är.

Chefen säger efter kort betänketid, plysch!! Haha, you wish! Självklart det stämmer det med men kanske inte 100% fullt ut, för plysch är också kramvänligt...

En kollega, funderar, jag tycker han är som tyget på en fjällrävenryggsäck, starkt, ståndaktigt, glatt/halt på ena sidan, avstötande. Jag är lite osäker och så utbrister han, bävernylon!!

Ja säger jag snabbt, men nu var det ju så att han tänkte att jag var bävernylon... hm, sen spånar de andra vidare, gortex eller annat som stöter ifrån sig, hmmm måste nog ta ett snack med mina förra kollegor.
Jag kommer sedan själv fram till genom samråd att jag är wettextrasa, jag suger in en massa, har lätt för att spy ut det, gör rent och är effektiv och praktisk.

Vad var fjällrävenkollegan då? Han kom fram till att han var manchester, helt rätt ibland men bara beige och tråkig och efter ibland. Klockrent det med.

Vilket tyg är du?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad intressant! Nu är jag himla nyfiken... vad anser du att jag är för nåt? :)

Kram!

Anonym sa...

Just nu känns det som bomull.
Något som dom flesta tycker är ok, håller så länge det håller. Går alltid att trycka dit det motiv man vill.....och viktigast av allt. Det är nog inte så tokigt ändå, även om det är mest vanligt!

Trulsanna sa...

Haha, bomull, nja Majsan, något som har en dold kraft, skall fundera ut ngt, Dr Jekyll och Mr Hyde tyg alltså...

Kram A

Trulsanna sa...

Hahahaha, Jaru, expatswede, tidigare skulle jag nog ha sagt svart läder... Men du är nog mer hellyhansen idag, kanske lite exclusivare, någon form av flies tyg.

Vad har du själv för ideer...

Kram o Puss A