tisdag 12 augusti 2008

Sluta sura på fel person

Jag pendlar varje arbetsdag till Stockholm från Uppsala och tillbaka. Varje dag om man åker med 17:11 tåget är det samma visa, man måste vara ute i god tid för att det skall fungera och för att man skall få en plats annars är det bara att ta ett senare tåg. Iallafall om man inte vill stå hela vägen.

Jag försöker att träffa in andra tåg, jag orkar liksom inte att trängas, det luktar svett och folk är trötta.

VAD händer sen, ja, det skall alltid komma någon och surt, aggressivt klaga på tågpersonalen att man minsann borde sätt fler vagnar i bruk vid denna tid, det är många som åker osv osv.

Vad man inte tänker på är att det lönar sig lite att framföra sina åsikter på sådant sätt till personalen, det är liksom inte deras fel. De kan däremot ta emot saklig tyckande och åsikter och vidarebefordra dessa till sin arbetsgivare. Vad är oddsen att de gör det när någon fräser och spottar ut sina åsikter så att de blir alldeles uppjagade och röda i ansiktet och nästan får andnöd?
Sen finns det en annan faktor. Många gör som mig, de tar ett annat tåg, vilket gör att fler tåg är fulla, vilket gör att fler tågtider sätts in och att vi får större valfrihet att åka när det passar. Om fler vagnar skulle sättas in 17:11 skulle fler åka då och då skulle själva effekten vara utjämnad. Det skulle bli lika fullt ändå och så skulle det bli färre folk på andra avgångar som kanske skulle ställas in i förlängningen. Så frågan är vart gränsen går för hur flexibelt systemet kan bli.

Klart jag förstår att många vill åka 17:11, det är en bra tid och man är hemma tidigt. Pendlandet känns inte lika jobbigt.

Jag vill också ge en känga till alla som blir sura på expediter i butiker, och ändå fortsätter att handla. Om du får dålig service, gå någon annanstans istället för att "straffa" personalen med ditt dåliga bemötande tillbaka, sura inlägg, gliringar osv osv.

Jag hänger bara inte med. Varför skall man ta ut sitt dåliga humör på andra okända på det sättet. Helst om den andra inte kan förändra någon utan bara kan vara ditt språkrör till chefer och ägare.

, bestäm er, acceptera bemötandet eller sakligt förklara att det vore kul om du var lite mer tillmötesgående eller kontakta dennes chefer själv och förklara hur du blivit bemött eller föreslå ändring av öppettider eller utbud eller restider. Ett annat alternativ är ju att gå någonannanstans om det inte passar.

Inga kommentarer: