måndag 4 augusti 2008

Gigantiska byggen och makalösa tekniker

Såg på Discovery World igår, först om byggande, eller ombyggandet av Queen Mary 2.
Ett gigantiskt lyxskepp kommer lastat.
Helt galet vad de kan göra med olika tekniker idag och vilken lyx för både personal och gäster.

Sedan var det om olika olycksfallshistorier och olika doktorer, där man tar bort tumörer från hjärtan och lagar öppna hål i huvudet.

Jag har ju lite lätt kräkmage så med skräckblandad förtjusning ser jag på sådana program. Jag kan lixom inte slita mig men jag har känsel av varenda slemhinna i halsen ända ut på tungan.
Jag vänder mig bort, i lätt avsky och sedan tittar storögt igen, och vänder mig bort och så håller jag på.

Jag fascineras helt enkelt av dess logik, kunskapen att fixa msk som egentligen är ofixbara. Att det finns folk som förstår hur saker håller ihop, vilka kärl i hjärtat som man kan sy ihop med andra delar. Helsjukt lixom.

Jag beundrar deras kunskaper och mod att våga försöka, kanske riskera att msk dör för att försöka rädda den, vilka beslut!

Jag tycker jag är modig ibland som tar beslut om vissa datasystem och om dessa skall gå ned en stund och drabba några tusen användare lixom. Det tycker jag är stort ibland och känner ansvaret på mina axlar.

Vad tänker då dessa läkare? Jag förstår att de har Gudskomplex, jag skulle vara olidlig om jag kunde fixa människor på detta sätt.

Inga kommentarer: