tisdag 26 augusti 2008

Nerköp?

Jag och Mattias är lätt data och tv beroende. Vi surfar mer än vad som är hälsosamt. Vi surfar för nöjesskull, podcastar och trixar med IPOD:en. Vi nyttosurfar, för nya bilar, hus, recept mm.
Vi strökollar på tv, rätt ofta på discovery, följer definitivt sportaktiviteter och givetvis nyheter.
Jag kan heller inte leva utan textv.

Vi bodde i en lägenhet där vi hade 10 mbit´s lina för internet rakt in i väggen. Vi hade kabeltv med ganska schysst utbud och vi fick en månad efter vi flyttade därifrån 100 mbit´s lina.

Vi hade nätverksuttag i alla rum och världens coolaste omkopplare i klädkammaren.

Så...

Vi flyttar till eget hus på landet som ingen bott i tidigare.

INGENTING FINNS,
INGENTING FUNGERAR!

Vi fixade ett teliakonto då vi flyttade till svärmor, internt och digitaltv. Jvla skit.
ADSL digitaltv suger hästpung. Man kan bara ha det i en tv. OK, vi brukar typ ha en tv i varje rum så vad gör vi nu? Avtalet går ut i vår och ni kan fethajja att jag tänker byta. Det går inte ha någon form av tvillingkort och modemet för internet skall sitta i första telejackuttaget!!! Vart sitter det? Jo rätt långt ifrån dator.

Det kan vi lösa med en router, men själva digitalboxen skall sitta i modemet... Det är rätt långt från tv:n och hur skall vi då få bilden till tv då man inte kan föra över den trådlöst med ADSL och man kan inte ha tvillingkort och och och och och.

Jag känner att jag inte heller har tid att sätta mig in i allt detta. Jag har som tur är en bror som hållit på med att försöka få ordning på sådant här sista åren innan han fick lina direkt till huset.

Jag skall söka stöd där, men är det någon annan därute som är bra på vad man skall ha då man vill se många kanaler på varje tv i ett jättestort hus utan någon kabeltv där man är förlitad till parabol, ADSL och ja, jag antar det är väl allt.

HOJTA TILL och det SNARAST!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ahh... det låter som ett utmärkt tillfälle att göra sig av med tv- och internetberoendet. Vem säger att man måste titta på tv? Och Internet har du ju på jobbet. Stanna upp, lukta på blommarna och njuuuut! ;)

Trulsanna sa...

Haha, visst, vi saknar inte tv:n så mkt men ändå liksom. Men faktum att det är fantastisk utsikt och miljö runt huset. Det är en fröjd att bara vara. Jag är mer avslappnad och bara sätter mig ned med en kopp kaffe och bläddrar i en bok eller tidning.

Vis av erfarenhet är man förnöjsam en kort stund, sedan har jag och matte tendens att bli rastlösa. MEN, peppar peppar, jag tror det kan ta betydligt längre tid i det här huset. Har ni vägarna förbi på väg till dalarna så titta in. Sedan blir det väl ngn form av fest oxå men det blir lite senare det.

Kramar A