onsdag 19 november 2008

Nyhetens behag och Djävulens advokat

Ibland skulle jag vilja kunna läsa en bok igen för första gången. Ibland är boken så himla bra att upplevelsen och känslan av att läsa den är helt absorberande. Det går visserligen att läsa om en bok men det är inte samma sak. Just den när upplevelsen när du för första gången stöter på något nytt, intressant eller spännande och givande, det kan du bara uppleva en gång.

Jag läser därför sällan om böcker, det beror även på att jag är väldigt målinriktad och när jag läst en bok så vet jag ju både vad den handlar om och vad den ger mig. Jag är inte så situationsinriktad och/eller upplevelseinriktad och ser därmed inte alltid vinningen med att läsa om boken. Det gör att en liten sorg kan uppstå då jag känner att jag är inte motiverad till att läsa om boken men jag vill så gärna vara med om den där upplevelsen igen.

Jag ser i princip aldrig om en film, de är ännu sämre att se och uppleva en gång till än böcker. Det finns ett fåtal filmer jag kan tänka mig se om och om igen och den enda jag just nu kan komma på att jag brukar se om är Purpurfärgen. Den ondska mannen utstrålar i den filmen är helt häpnadsväckande, en underbar och färgstark film.

Ibland stöter du på människor som absorberar hela dig, hela ditt intellektuella sinne blir knivskarpt, du möter, i alla fall jag möter en person som stimulerar, utmanar och driver mina egna funderingar, argument till sin spets. En person som kan utmana mig, få mig att ifrågasätta mina egna argument, vrida dem ett halvt varv, kanske instämma i att det finns bättre lösningar eller så vidhålla mitt första statement. Ofta är det en person som mig som gillar att leka djävulens advokat, bara för att få till en argumentation, en diskussion, för att få människor att tänka efter sina uttalanden, vari de bygger sina argument, vad har de för skäl till att tycka eller tro på ditten och datten. En sådan person skulle jag kunna låsa in mig i en stuga i en helg bara för att prata, prata, prata.

Det är lite samma känsla som man får när man köper något nytt, ett spel, en pryl. Man använder det och/eller pratar om det en längre/kortare tid och därefter så tar något nytt spännande vid.

Inga kommentarer: