onsdag 12 november 2008

Videokonferens, Skype

Ibland är min tröskel för ny teknik hög, jag skäms då jag jobbar med "data".
Jag anser det viktigt att hänga med i webbutvecklingen, webbtjänster osv, jag vet att de finns och jag har koll på, iallafall någorlunda, på hur det fungerar. Jag kanske inte alltid är världens största användare men ändå. Tyvärr är min teknikokunskap allt större för varje minut och år som går. Det handlar om att koppla hårddisk till tv, det handlar om digitaltv och trådlösa nätverk, ja, det kan handla om en massa saker.

Skype med webbkamera har jag tex aldrig använt, bara för att, för vi inte haft någon webbkamera och inte kanske haft något egentligt behov, har man inte provat så har ju inte det där suget i behovstarmen blivit retad.

MEN... så köpte jag en webbkamera till jobbet igår för att ha en videokonferens och nu är jag troende igen, halleluljamoment.

Hur sjukt bra var inte det, vi kunde sitta med samma dokument öppet och e-mötesrummet och peka på olika delar av dokumentet, analyser och förstå där, direkt vad vi pratade om.

Så nu bär det av till Onoff och köpa en egen kamera, för nu skall ju alla andra som bor i övriga världen skypa, självklart, nu när jag kan, då skall alla andra kunna.

Jag vill genast ringa upp brorsans barn och låta dessa snacka med Amanda och Douglas, jag vill ringa mina egna kompisar som bor i annat land långt borta i stan.

Så pinsam och lättköpt är jag, så förvänta er att jag snart knackar på dörren och vill kika in.

4 kommentarer:

Anonym sa...

:) du är välkommen att "knacka" på här när du vill. :)
Tyvärr lär du få använda gamla hedeliga telefonen för här skypas det inte alls.. MEN, kanske att jag för att du gör det kan hasa iväg till en on-off jag med..
kram kram

Anonym sa...

HEUREKA!!!!! Välkommen till skype-världen! Så jag har väntat och försökt låta bli att tjata på dig... :) Jag har nästan aldrig kameran kopplad till laptopen, så om du vill prata med mig och se mig samtidigt så behöver jag lite förvarning, annars har jag skype aktiverad varje dag och vill SÅ gärna prata med dig! Vad roligt!

Trulsanna sa...

Hej tjejjer i morgon fredag bär det av till onoff, skall pula med detta lite i helgen, återkommer som sagt :-)))).

Minna sa...

Hördu, du vet väl att du inte MÅSTE ha en webkamera (eller något annat än ett headset) för att kunna skypa? Jag sökte efter dig på skype, men kunde inte hitta dig - vad har du för användarnamn?
Kram!