torsdag 27 november 2008

Hur vi navigerar i datorn

Idag, sitter bredvid två utvecklare, jag skall ändra något i ett worddokument, ändra zoom, ta bort paragraftecknen, dvs tecknen som visar om du gjort radbrytningar, mellanslag osv. Jag gillar att ha dem som ram, det blir lättare att skriva. Jag ser dem inte när jag själv läser.

Galet, vilken frustration våra olika sätt att föra mus, använda kortkommando och knappa oss fram när vi navigerar kan ge oss. Två stressade, frustrerade utvecklare som bara vill slita datorn ifrån mig.

Jag och Matte har samma mål och mening men resan dit kan te sig lite olika. Vid datorn fungerar vi inte ihop, ofta måste vi gå ifrån, sura.

Inom viss projektmetodik, kan utvecklare teama och jobba ihop, en läser, en skriver kod. Jösses, tänk om man är helt olika varandra, blir ihopparade, hur löser de den situationen?

Den frustration som mina kollegor uttryckte idag, uttrycker jag själv rätt ofta över mindre datavana och min sambo över mig och jag över honom.

Skönt att det finns en datahierarki, för hur skulle vi kunna leva utan struktur. Skönt att någon vet bäst och mest :-). Problemet är att när någon frustar en i nacken och inte för att de vill ngt mer... Utan för att de vill typ slita en bort från stolen så tenderar folk att bli mer stressade och det utökar chanserna för att det blir fel knapptryckning eller dylikt.

Själv är jag inget undantag, för hjärnan måste stanna upp och analysera, är jag inte på rätt spår, tänker jag. Jo, vad är då problemet?

Det går för långsamt, det är problemet. Eftersom jag själv är likadan kan jag inte annat än skratta, vilket gör dem lite mer frustrerad.

Nästa gång skall jag medvetet flippa mellan sidor och spela osäker för att alltid retar det någon!

Kul är det i alla fall att jobba med "data", vet inte vad jag hade gjort i annat fall.

1 kommentar:

Anonym sa...

Datastress... kan göra mig hur galen som helst. Någon gör någonting som skulle kunna göras mycket snabbare, t.ex. med rätt kortkommando. Älskar vi "datamänniskor" inte Ctrl-knappen? JO!! Och Tab-knappen!! Blir GALEN när någon ska fylla i ett webbformulär och KLICKAR sig igenom alla fält, ett efter ett... *hurves* (hehe.. så fick jag med det också ;) )