söndag 9 november 2008

Missförstånd

Jag råkar sällan ut för missförstånd. Jag stämmer inte träff vid Globen och får en kompis väntandes vid slussen eller har läst busstidtabellen fel.

Jag har någon/några i min närhet som ständigt hamnar i missförstånd. Det handlar om att ta fel på dag för kalas, missförstå om man skall bli hämtad eller ta bussen.
Det kan vara att man förväntar sig att något skall ske som aldrig sker och så frågar man inte om eller varför det inte sker.

De missförstånd jag kan hamna i som eventuellt kan handla om mig är tex om jag mot förmodan är skyldig pengar som jag glömt bort, men personen i fråga som anser att jag är skyldig säger aldrig något. Ja, då kan det bli ett missförstånd där jag mer är delaktig, men jag anser ändå, med risk att skylla ifrån mig, att det även ligger på personen att ta upp ämnet, folk kan ju glömma!

Vi hade en familjediskussion, dvs den utvidgade familjen, syskon mfl om julen. Vi kom alla fram till hur vi eventuellt skulle vilja att julen såg ut. Vi pratade om hur dyrt det kan blir, hur kaosartat det kan bli om man är flera och med många barn. Vi pratade om ro på julafton eller hur några slavar i köket. Vi pratade om att fira i vårat nya hus och vi pratade om hur andra alternativ ser ut.

Det roliga är att inget bestämdes, lång tid gick åt att resonera kring ämnet, men inget bestämdes, vi bara ventilerade våra åsikter. Det som är ändå roligare är att jag och Matte med all säkerhet tror att några i sällskapet tyckte att det bestämdes något.

Alltså världens öppning för missförstånd. Jag har inte bestämt något om jul, däremot har jag dryftat ett antal olika alternativ. Tänk om några har fått för sig att de skall fira i vårt hus och så åker jag och Matte bort, utomlands?

Alltså, jag har inte ett behov av att styra upp julen redan nu, men när jag har det, kommer jag att kontakta alla berörda parter och framföra mina förslag, åsikter. Det innebär att jag har svårt att se att jag skulle kunna orsaka missförstånd. Just nu finns det säkert flera jag borde informera att vi faktiskt inte bestämde något om julen, men som Anna 2.o som jag är, så är det inte mitt problem.

De som ständigt hamnar i missförstånd borde enligt mig rannsaka sig själva och fråga sig själva, hur kommer det sig. Hur ser det ut för andra? Kanske borde jag vara lite tydligare? Kanske borde jag ställa lite rakare frågor som minskar risken för missförstånd?

Som vanligt tycker jag att det har med den dumma kraften av stolthet att göra, integritet är bra, men stolthet är bara dumheter, vad leder det till? Vad kostar det att fråga en gång till, att be om något? Är det värt priset att missa sina barns examen, uppträdande, rean, filmen, bussen, middagen osv?

Inga kommentarer: