tisdag 18 november 2008

Kallt på morgonen

Jag vet inte vad som händer på vintern, om det nu är vinter?!
Temperaturen droppar någon grad i huset, i lägenheten. Det har egentligen inte spelat någon roll vart jag bott. Det tar ett tag för termostater att justera sig mot kylan, helst då temperaturen ute droppar snabbt, även om man har lägenhet.

Jag har jättesvårt att stiga upp från täcket i allafall. Det är lite kyligt utanför täcket och det hindrar mig, jag vill ligga kvar och gosa. Det gör att jag blir seg och inte riktigt kommer upp som jag skall. Det tar ett tag att vänja sig och sen komma in i det hela.

Nu har vi ett varmt hus, misstänker jag i alla fall, vi har dels golvvärme, vilket är helt underbart, har det legat en filt eller en kudde på golvet är den urmysig att lägga på sig. Den är alldeles varm och skön, lite som vetekudden man stoppar i micron :-), dels har vi kamin och kakelugn som vi eldar i.

När jag tidigare har sovit över hos andra husägare är det inte helt ovanligt att temperaturen ligger på runt 19 knappt 20 inomhus, om det sedan blir snabbt kallt ute, hinner det huset inte alls med samt att kanske 2 glasfönstrena är en energitjuv och hutter, hutter, hutter.

Jag har lite fräckt sagt att har man inte råd att ha varmt skall man inte ha hus... Delvis står jag för det, för mig finns inte alternativet att frysa och gå med tjocka tröjor och tofflor hemma. Samtidigt som min förståelse för de som har lite kallare hemma har ökat, då jag förstår att det kan kosta en hel del om man har fel uppvärmning, det förstod jag i och för sig förut oxå, men jag vill inte frysa när jag kommer hem till folk och därmed min kaxiga attityd.

Vilket som, jag är en hobbynudist, fick jag lära mig i helgen, jag blev även riktigt glad att höra att det finns fler :-). Jag går lättklädd hemma, sover naken och spatserar naken, kan börja städa naken eller med endast få underkläder på. Om det då är kallt, ja, då funkar ju inte det. Då blir det som fel från början.

Så i morse hade vi runt 20 grader, när man har vattenburen golvvärme upplevs inte kylan, för 20 grader är för mig, kylan, lika mycket. Man kan alltså rent generellt ha lite kallare inomhus med golvvärme. Rent generellt är ju bra, nu bor ju jag där så minst 21,7 måste det vara annars tycker jag att det är kallt. Men oavsett, det är inte kul att stiga upp, just för att skillnaden är större på vinter mellan täcket och rumstemperaturen.

Jag förstår inte hur det går till, men oavsett om det är 21 grader inne på sommaren, eller 21 grader inne på vintern känns det under vintern som mycket kallare, varför är det så? Vi har nya fönster och det drar inte nämnvärt. Vi har några energitjuvar, huset är gammalt och vi har ännu inte garderat och fixat alla sådana ställen där det kan dra.

Jag tyckte det var urmysigt att slalomen börjat på helger igen, men kylan ovanför täcket, känns bara burr, burr, nu när vintern närmar sig.

Däremot hoppas jag på en riktigt riktigt snörik vinter.

Inga kommentarer: