måndag 30 juni 2008

Vad är viktigast? The Destination eller The journey ?

Jag tillhör nog de som helt till 100% fokuserar på målet, destinationen. Jag skyr inga medel och kan hålla på i evigheter på att måla en vägg klar, vaxa båten, städa klädkammaren för att jag vill se resultatet. Jag är knappt medveten om hur jag fördriver tiden tills jag är klar. Jag vet dock att när jag håller på så rensar jag omedvetet hjärnan och är mer tillfreds när jag är klar.

Jag mår bra av fysiskt arbete för att sortera mina tankar så på så sätt är det bra. Iaf när det kommer till att rensa klädkammaren eller måla en vägg eller städa kylskåpet.

Men när det är samma beteende jag har när jag skall åka på utflykt, när jag skall åka till glasriket, gå på skansen osv osv. Ja, då tror jag inte det är så givande beteende.

Jag vet att av många känner som jag eller beter sig som jag.
Jag har börjat lägga om kurs lite för att leva mer här och nu. Att fokusera på själva upplevelsen istället för att kunna kryssa av den i ngn mental checkbox efter vi genomfört uppdraget.

Allt för mkt i mitt synsätt är projekt. Jag har ett stort behov av att påbörja och avsluta projekt. Saker som ligger i luften är för mig bara bekymmer. Det kan vara räkningar som inte är insorterade i pärmar eller diskmaskinen som skall plocka ur.

Det tänker jag inte sluta med det gör ju att jag är så effektiv som jag är, det har jag ingen anledning att ändra på. Däremot vill jag vara mer med i själva upplevelsen, leva här och nu och fokusera på själva resan och inte målet.

Inga kommentarer: