måndag 30 juni 2008

Fördummande barnprogram

Jag var på barnkalas, vi kom i samspråk över barnprogram för att ett barn hade en teletubbiesdocka.
Jösses, har ni sett teletubbies???
Ja, barnen älskar dem, i alla fall en kort period i livet. Men herregud vilket fördummande program det är. Sättet teletubbisarna pratar på och upprepandet och det dåliga språket.

Jag är inte så förtjust i vissa barnböcker heller. Jag skiter i att de är för små barn.
Ta tex Max böckerna, helt utan rätt meningsuppbyggnad.
Max pottar
Max inte potta
Max vovve

Jaha, ok, som förälder kan du ju fylla i fullständiga meningar. Men om tanken med dessa böcker är att man skall berätta om det som sker, varför är det text över huvud taget med då? Antingen läser man det som står eller så berättar man utifrån bilder, denna mischmasch, får mig att få klåda.

Sen finns det hon som skrivit Leta lejon och dylika böcker, likadant med halvaktiga ickemeningar och då är det ändå böcker för lite större barn än Max böckerna.

Fram för fem myror och andra filmer, böcker som vill ngt eller inte har ngn form av moraliskt budskap som Alfons.

Jag klarar bara inte av Alfons, nu kommer det, håll i er.
Jag tycker att Alfons Åberg ser ut som en pedofil och jag får vändningar i magen. Men som en god och öm mor, läser jag dessa böcker för mina barn gillar dessa.

Då föredrar jag Astrids böcker varje dag i veckan. Dessa är utan moralkakor även om hon visar på rätt många hyss och att hyssen får konsekvenser så är det inte samma sak som Alfons eller ngn annan figur.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh - jag håller inte alls med. Jag tycker teletubbies är jättepedagogiskt och bra. (Hatar att kolla på dem men det är ju inte riktat till oss)
Max - I love!
Fördummande språk? Det är ju inga hjärnkirurger vi talar om här...
puss och kram

Anonym sa...

ps. det är ju så otroligt listigt att kunna lägga sig på ett barns nivå.
teletubbisarna som upprepar allt 1000 ggr - det är ju så barn lär.
puss igen!

Anonym sa...

Hej Anna panna!
Vet du, jag är inte riktigt överens med dig om teletubbies. Jag får migrän av att se på filmerna, men oj vad Oliver lärde sig mycket av dem. Det är upprepningarna, tusen gånger om samma sak, det är väl så barn lär sig? varför inte lära barn på deras nivå? Oliver är inte särskilt intresserad av Teletubbies längre (Nalle Puh har helt tagit över!), det är ju en så kort tid som de ligger på denna nivå, men medan de är där... Tja, heja Tinky Winky, Dipsy, Lala & Po! :)

Däremot - Max potta. Herregud vilken fattig bok, rent handlingsmässigt. Vet inte om det är tänkt sig att man ska potträna en ettåring, men min tvååring behöver mer än denna bok kan ge.

Puss på dig!

Trulsanna sa...

Puss puss på er oxå.

Det är ju det som är så skönt, Amanda och Douglas gillade Teletubbies en stund rätt skarpt de med. Men jag bara stör mig lite, jag vet att det inte är riktat till mig som vuxen. Men jag tycker nog på ngt sätt att man förminskar barnens förmåga. Fem myror lär de sig ännu mer av tror jag iaf. Det blir för klämmigt på ngt sätt, lätt överdrivet lixom.