måndag 30 juni 2008

Smarta system

Jag gillar verkligen när jag träffar på smarta system där ngn har tänkt till. Det kan vara hur ett bagageband fungerar på ngn flygplats. Det kan vara ngn tjänst på nätet och det kan vara som hos tandläkaren.

Jag stod i kö för att anmäla mig men det var kö, jag hatar köer… Så jag spenderar tiden med att glida med blicken över lokalen.

Då ser jag, en skylt, Självanmälan typ här.
Jag skall skriva in mitt pnr, ok, jag jobbar ju med data, inte läser jag först. Inte tar jag mig tid att kolla in hur systemet fungerar, jag börjar klicka på 7:an för 71 i mitt födelseår.

Jaha, man kan inte trycka på 7:an, man kan bara trycka på 1:an eller 2:an.
Hmmm, det står visst att man skall skriva in ÅÅÅÅMMDD, ok, alltså skall jag börja med 19.

Nu har jag nyligen gjort ett IQ test, det visade ändå på ganska hög kapacietet. Jag ligger över snittet, men jag vet inte… hur tillförlitliga är dessa test egentligen?

OK, skojar lite för tiden det tog att snappa upp allt kan kansske räknas på under 10 sek, jag vet inte, det var inget stort problem, systemet var ganska självförklarande.

Men jag gjorde som alla andra, jag läste inte, jag antog att jag kunde ändå.
Så ser ju majoriteten av mina användare ut, dvs de som använder de system som jag är med att ta fram. En av våra tjänster har haft 180 000 personer som loggat in ngn gång. Sen är det lite färre som loggar in regelbundet, sedan januari 2007 har de loggat in 7 miljoner gånger.

Därför reagerar jag när jag så snabbt ändå var tvungen att kolla varför jag endast kunde skriva in 1:er och 2:er. Det var tydligt att jag skulle skriva in sekelsiffror och att man kan vara född 19-hundra och 20-hundra.

Imponerad blir jag i alla fall, systemet är väl genomtänkt och anmälan var snabbt gjord och jag slapp stå i kö bara för att säga att jag är på plats.

Inga kommentarer: