tisdag 3 juni 2008

Telefonköer

Jag vet inte, vad gör ni i telefonköer?
Jag är så less på att stå i telefonkö, jag vill att allt som går skall ske elektroniskt, all post och alla räkningar. Jag vill att saker bara fungerar, om någon hantverkare måste göra ngt hos mig, tex byta elmätare. Ja, men kom och gör det bara då!!

Bestämma tid, ringa först, vänta i telefonkö, det är inte ens lunch.
Vi har jättekorta telefonkötider hos oss på bfs. Förut kunde folk vänta upp till 20 min, men genom att effektivisera hur personalen sitter i telefonen har vi medelväntetider på typ 1-2 min.

Så hur spenderar man denna tid?
Jag bloggar uppenbarligen, jag kollar epostmeddelanden, jag försjunker i tankar så att jag inte hör vad rösten säger, måste ibland ringa om för det går inte trycka typ * för att få höra alla alternativ igen. Ibland kopplas man bara helt enkelt bort, det tog väl för lång tid att komma fram och så finns det någon spärr, vad vet jag, grymt irriterande är det iallafall.

Sen innebär samtalet, typ 1-2 minuter, för det har man väntat i en kvart kanske.
Storebrorsamhället, folk är rädda för att lägga ut nyckel, rädda för att kliva in på ngnannans tomt, integritetsbrott, hemfridsbrott. Ursch vad folk är fjompiga.

Jag tror att jag skrivit tidigare, jag har inte någon stolthet, vad gör det om det helt plötsligt står två elkillar och fäpplar med mitt elskåp? Jag tror att vår misstänksamhet skadar oss. Om vi litade mer på varandra så skulle färre brott ske.

En passus, på åland när vi vill ha färg, eller någon elgrej eller spik eller you name it så ringer man till företaget, de lägger sakerna på bussen som sen lastar färjkillarna, alltså de på skärgårdsfärjan som går från fasta åland till vår ö, föglö, alltså inte vår ö utan en stor ö som heter föglö där vår stuga ligger.

I alla fall, de lastar på grejerna från bussen, lossar dessa på föglö, lägger dessa grejer i en stor kista. Vi åker o hämtar när vi vill. Faktura kommer någon vecka senare. Vid varje lanthandel ligger stora berg med mull, jord osv, bara att ta och åka iväg.

Men... ingen gör det.
Varför inte?
Jo man litar på varandra, då vill inte jag stjäla, känns ju jättedumt att göra det mot någon som gjort mig denna tjänst.

Alltså, mer godtrogna msk och vi får mindre brott och vi slipper telefonköer =).

Inga kommentarer: