torsdag 26 juni 2008

Vad händer med typ-A människan när den blir gammal?

Midsommar, samtal, diskussioner. Då slår det mig.

Fridis jobbar på ICA, man har designat affärer för att vi skall handla mer. Mamma säger att IKEA kom på detta allra först. Jag har för en gång skulle inte gjort ngn research. Jag orkar inte längre, vill ngn säga ngt som de inte har på fötterna för, so let it bee. Mitt vanliga scenario är att misstro tills jag är överbevisad =). Det är få jag har den självklarar tilltron till. Helst när folk säger att de är tvärsäkra. Det är få saker jag är tvärsäker på, men jag kan vara jävligt säker, typ 99.999999999%. Men när folk saknar den sista promillens ödmjukhet att man faktiskt kan ha fel. Ja då brukar de oftas ha fel... Konstigt va?

Anyway, det finns några olika typmänniskor.
Många är A-människa, som har lätt att drabbas av stress.
"En som hatar att köa Typ A-människor är lätt att känna igen. De har ofta spända ansiktsdrag och spända muskler. De blinkar snabbt och ofta, talar lika snabbt och sväljer gärna sista ordet i meningen. De skyndar på andra när de pratar eller avbryter dem. En extrem typ A-människa talar även på inandning, för att inte förlora tid, och nickar gärna instämmande, också på sina egna yttranden. Han eller hon rör sig snabbt och agerar genast. Typ A-individen avskyr köer och att behöva vänta, går fort, äter fort och vill inte dröja vid matbordet efter måltiden. I extrema varianter blir den här personen också fientlig. Han eller hon är arg på det mesta och upplever världen som full av hindrande idioter som sätter käppar i hjulet. Sedan 70-talet har man delat in vårt stressbeteende i två grupper: typ A-beteende och typ B-beteende. Den första gruppen som representeras av två tredjedelar av befolkningen har en tendens att drabbas av negativ stress."

En del är B-människa.
"Typ B – jäktar sällanPersoner med typ B beteende är lugnare, mer avspända och samarbetsvilliga. De har ofta stor självtillit och har klara målsättningar. Typ B personer satsar inte lika intensivt som typ A och tar därför inte ut sig genom att överskrida gränsen för sin förmåga. Men de är inte nödvändigtvis mindre effektiva än typ A personer. De klarar inte konkurrensen med A personer på kort sikt, men de kanske vinner i längden eftersom de hushåller bättre med sina resurser. I händelsefattiga situationer kan typ B personer använda till rekreation och avkoppling, situationer som av typ A personer upplevs som oerhört påfrestande."

En del är D-människa.
"Typ D – "det är kört, det finns inget jag kan göra"Ett typ D beteende har personer som är hämmade i sociala situationer och som lätt drabbas av depressioner. De tar sällan kontakt med främmande människor och uppfattas därför som blyga och inåtvända. De har låg självkänsla och oroar sig ständigt, vilket gör att de ältar problem i det oändliga. Har något roligt hänt tror de att det var slumpen och ser det som en engångsföreteelse. Precis som typ A löper de större risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och risken för allvarliga komplikationer efter en hjärtinfarkt är fyrdubblad enligt Grossi.
- Utbrändhet eller utmattningsdepression är ett tillstånd som drabbar många med en profil som påminner om D. Blir man utbränd är man fullständigt utmattad, psykiskt och fysiskt. Man har störningar i tankefunktionerna och får problem med minnet, koncentrationen och perceptionen och många drabbas av tunnelseende, säger Grossi. Idag finns inga fastställda behandlingsmetoder mot symptomen på utbrändhet, men i sin forskning försöker Grossi ta reda på om det finns behandlingsmetoder mot utbrändhet. "


Men nu var det inte denna typ A och B människa jag tänkte på.
Jag hittar inte när jag googlar men vet att jag i diverse tidningar läst om olika typbeteenden.
Det gäller väl delar av Typ A människan. Den där personen som alltid står redo med kortet eller pengarna när det är minst 3 personer framför i kön. Den som på något sätt alltid är redo, beredd, förberedd.

Vad händer i normalförfarandet när den blir gammal, lite trött och lätt dement, iaf glömsk. Hur hanterar A-människan dels åldrandet och de facto vad händer egentligen.
Fridis erfarenhet är att det trots allt finns en massa 80 plus gubbar, främst, men även ngr 80 plus tanter som står där redo, har kortet klart eller har räknat ut och betalar med ganska exakta pengar.

Tack för det... annars så vet jag inte vad jag hade gjort, för då hade ålderdomen på något sätt blivit ännu mera skrämmande.


1 kommentar:

Kjell sa...

Jodå, jag kommer fortfarande att ha kortet, biljetten eller vad som kan tänkas behövas i omedelbar beredskap. Däremot funderar jag på om det inte finns AA-människor också. De som startar dagen mellan kl 5 och 6 på morgonen med att planlägga hela dagen! Verktygen är klart specifierade, villkoren för alternativa sysslor deklareras, alltså vädret - och då är hela skalan med, regn, solsken, snö, blåst och alla varianter av dessa. Dyker något nytt upp ändras planeringen blixtsnabbt, alternativen för ev. gäster hämtas i någon av de fyra stora frysarna och läget är alltid under full kontroll. Alltid. Absolut en AA-människa!