onsdag 18 juni 2008

Högtidsdagar, midsommar mm, och?

-Vad skall du göra i midsommar?
-Vi skall till stugan på Åland.
-Oj, va trevligt, är det er stuga? Blir ni många? Brukar ni fira så?
-Ja det brukar vi, osv osv

Orka!
Jag har ärligt ruttnat på alla högtidsdagar.
Vi har typ aldrig firat vår årsdag då vi träffades, någon enstaka gång på 12 år.
Vi firar inte alla hjärtans dag för det är bara dumt, choklad och blommor. Snittblommor är ngt som i mina ögon bara är bortkastade pengar.
Vi firar inte mors och farsdag och namnsdagar. Jag är knappt brydd i födelsedagar längre.

Julafton är väl det som egentligen är kvar.

Det är bara en massa masshysteri. Helt otänkbart att man skall vara ensam någon av dessa dagar. Det är mot svenskens principer och blir helt ohanterbart. Folk får dåligt samvete.
-Ska du vara själv på midsommar? Som om man har paria eller är helt slut i huvvet!

Det är ju bara vanliga dagar som vi ibland har förmånen att vara lediga från jobbet för att någon har bestämt att det är en röd dag. Maten är viktig och samla hela familjen är oxå viktigt.

Känns som att dyp 70% gör detta för att kunna "skryta" och jämföra på jobbet på måndagen. Skryta om vem som har haft trevligast och visa upp att jag minsann har en stor bekantskapskrets och härlig familj. Jag har tillgång till stuga eller råd att åka utomlands...

Alltså, jag planerar att stanna hemma denna helg för att jag ärligt inte vet om jag orkar bry mig. Sen vet jag inte om jag kan göra så mot Matte som inte vill stanna hemma. Vi lär väl veta på måndag hur det blev. Men jag är ju en svag människa så jag åker säkert. Men med viss protest och med hint om att nästa år kanske det blir annorlunda.

Kan man inte bara umgås ändå? Utan att jämföra vad man åt eller gjorde. Det finns 52 helger på ett år, vi har rätt många chanser att umgås med de vänner och den släkt vi har. Ta ledigt en fredag och ha långhelg mitt i september och hitta på ngt skoj istället för den helg någon annan har bestämt att nu skall alla ha roligt, umgås och spendera pengar på dyr mat och dricka.

Inga kommentarer: