lördag 25 april 2009

Valfrihet

Jag måste känna mig fri!

Haha, vad är frihet då? Är fri och frihet samma sak?

Valfrihet är således min sak!

Fri friare, friast:
oberoende, självständig, lös [vardagligt], liberal, ledig, obunden, oinskränkt, independent [politik konst], lössläppt, obehindrad, ohejdad, bekymmerslös, otvungen, oförhindrad

frihet:
oberoende, självständighet, självbestämmande

Valfrihet:
option
freedom of choice
liberty of choice

Det finns en rastlös själ inom mig, utanpå mig kanske också, okej jag kanske saknar viss självinsikt men hepp, lite skall det väl finnas därute att upptäcka om sig själv...

Jag har ett starkt frihetsbehov, jag vill kunna känna att valet är mitt. Jag kan lugnt säga att det inte är helt enkelt när man har familj! Trots detta så är det nästan inget jag kan göra avkall på. Med inget menar jag just valfriheten och familj. Båda är förenliga om man vill!

För mig hade det varit otänkbart att ens fundera på att skaffa familj med en far till mina barn som inte skulle kunna tänka sig göra uppoffringar för min skull. Flytta om jag mådde dåligt, byta stad, byta jobb, byta land! För att återknyta till förra inlägget, man ger och man tar...

Det låter kanske ego det som står ovanför för den som inte förstår, men det handlar givetvis om växelverkan. Ibland är det min tur, ibland någon annans!

Det finns bara ett läge och det är att båda är nöjda och glada och tillfreds. Inte i varje stund, inte varje sekund. Men att man ändå tycker att det är rätt, känns bra, att man är jämnlik, att båda har möjligheter, rättigheter och förstår att med det kommer skyldigheter.

Svartsjuka, kontrollerande, begränsande, förminskanden, trycka ned, styra, befalla, hepp jag kan nog duka under för många av dem. Jag har fått och gett genom åren, genom relationer med män och med kvinnor.

Idag så tar jag stort avstånd från allt annat än respekt, tydlighet och joint causes!

3 kommentarer:

Farsanmittilivet sa...

Hej Trulsanna.
Jag har läst ett par av dina inlägg och ska låta dom sjunka ner i medvetandet ett tag. Du skriver bra och om ämnen som just nu är intressanta för mig.

Det skulle vara kul att höra mer om vad dy tycker om det du kallar skyldigheter i ett förhållande. Jag antar att ett annat ord för det är ansvar?

Trulsanna sa...

Hej du!
Tackar det uppskattas, har givetvis själv tittat in på vad du själv skrivit. Kan väl mellan raderna misstänka hur dina tankar går i livet.

Angående skyldigheter och ansvar så skulle jag inte i just den kontexten säga att de är samma. Rättigheter och skyldigheter går för mig hand i hand, ansvar är en ytterligare dimension till det, med skyldigheter kommer ansvar. Hänger du med?

Jag skriver ett inlägg om det istället, blir så långt här annars ;)!

Kram Anna

Trulsanna sa...

Hej igen, hittade två ytterligare inlägg som visar lite på det du bla funderar kring.

http://trulsanna.blogspot.com/2008/06/frnuft-och-knsla-rationalitet.html

http://trulsanna.blogspot.com/2008/09/vad-r-vems-ansvar.html

/Anna