torsdag 16 april 2009

Avundas eller vara avundsjuk

Hmm, knepigt.

Jag är inte en svartsjuk människa, ej heller en missunnsam människa men jag har tydliga tendenser att bli avundsjuk. I alla fall är det så jag brukar säga.

Men så idag så slog det mig, vari ligger skillnaden mellan avundas & vara avundsjuk??

Googlar givetvis, söker svar, hittar inte ngr, söker väl inte ihjäl mig heller.

Så trevligt, då får man ju göra sin egen analys och skapa sin egen förklaring...

Avundas låter mjukt, något man gör lite mer försynt och där det kommer en liten gnutta känsla i magen, man kan sätta sig in i den andres situation, se det framför sig, känna, smaka på det

Avundsjuk, ja, ordet innehåller ju ordet sjuk så vad kan vara bra med det liksom? Avundsjuk känns mer som något besatt, något man bevakar.

Så hädanefter så avundas jag bara andra ;-) istället för att vara avundsjuk!

Inga kommentarer: