söndag 26 april 2009

Inte min plan

Har fått höra att jag använder "det var inte min plan" ofta.

Hmm, kritik, synpunkter på mitt agerande gör att jag alltid går hem och funderar... Vad är det nu som avgör att jag gör som jag gör, vad är själva triggern och hur kan jag definiera, rationalisera och efterkonstruera ett bra svar.

Jag har alltid en plan, se mitt inlägg om endimensionell. Jag har det i jobbet för att jag måste, jag är bra på det genom lång och gedigen träning!

Min mor som aldrig kunnat vara tydlig och säga -Jag vill, jag tycker, jag skulle önska, har lärt mig att alltid vara beredd. Det måste finnas en alternativ färdväg. Det kan komma sen information som man måste ta ställning till och som kan ändra förutsättningarna radikalt.

Om jag redan innan har tänkt igenom detta så blir det inte så stor ändring och det går lätt att korrigera.

Det låter cyniskt men vad skall man göra, det är mitt sätt, givetvis ett kontrollerande sätt. Men det känns skönt med en backup-plan.

Om det då händer någon som jag inte tänkt igenom så använder jag väl det uttrycket, att det inte var min plan.

Detta för att jag alltid har en plan. Det är riktigt otäckt att inte ha några alternativa färdvägar.

Min bror berättade för några år sedan att han alltid kollar vart nödutgångarna är när han kommer in i en ny byggnad. Jag låter det symbolisera det jag känner för jämnan.

Det är tillförlitligt att vet vart nödutgången är på något sätt.

Det är som de som lärt sig parkoden. Om någon frågar om man vill hitta på något och någon är någon man tycker är lite tråkig så säger man alltid...
-Jag tror att det var något den helgen, jag kollar i almanackan och återkommer.

Då har man köpt sig lite tid, det blir lättare att ge ett negativt besked för man har aldrig gett något positivt.

Vilken galet komplex människa jag känner att jag är...

Kontrollerande, gillar att vara förberedd, ser till att jag är det och har koll. Älskar att flamsa runt, vara impulsiv och följer mina känslor så långt det bara går.

Oavsett så hamnar jag om och om igen i massor av okontrollerade situationer, undrar vad det beror på?

Inga kommentarer: