torsdag 31 juli 2008

Vem är starkast?

Ja ni, en svår nöt att knäcka kanske.
Barnen undrar, vem är starkast, Pippi eller Bamse eller Spindelmannen?
Det är ju en spännande kamp. Ni som älskar Spidde lär bli besvikna men stark är han väl inte, inte av samma dignitet som Pippi och Bamse iallafall.

Jag måste ju helt klart rösta på Pippi, hon är ju stark hela tiden medan Bamse måste dopa sig för att bli stark. Utan dunderhonung är ju Bamse bara en vanlig björn.

Sen kan man ju bli tungsint och analysera, vad är styrka?
Pippi är ju ensam utan familj, hennes mamma är död och pappan är negerkung någonstans i Afrika. Bamse har ju herrehjärtanes en hel familj, 4 barn och en farmor som bor i samma lilla by.
Så Pippi klarar sig ju oxå själv och det är ju en styrka i sig.

Men jag utgår från att mina barn, 3,5 år och 5 år menar fysisk styrka, de har nog inte kommit till den andra typen av analys ännu, förhoppningsvis i alla fall.

Men sen har vi oxå annan styrka, Pippi gör vad hon vill, skiter i gamla regler och etikett. Bamse följer verkligen etikett och regler, rätt skall vara rätt. Jag måste fortfarande vidhålla, 3-0 till Pippi. För mig är det en större styrka att vara sann mot sig själv än att följa gängse regler.

Men sen blir det lite knivigare, Bamse hjälper alla, stora som små och står upp för dessa, men Pippi köper godis till alla andra barnen för sina guldpengar och ser till att de andra barnen har skoj. Oavgjort i den frågan om att ha styrkan att ge till andra.

So the winner is... parampampam paaaaaaaaaa, Pippi långstrump!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jajamen, Pippi vinner solklart! Pippi RULES! :D
Kul analys, Annapanna!
Hördu, kan du mejla mig ditt telnummer, min telefon fick tuppjuck en dag och alla nummer gick åt helvete.
Kram
M