torsdag 24 juli 2008

Kreativa människor och Copy Cat´s

Jag läste för några månader sedan i Internet World eller i Cap & Design om hur många reklambyråer arbetar.
Det finns tex ett stort utval typ clipartbilder framtagna. Vad många reklambyråer och kreativa byråer är att ta tex som i denna artikel en myra, lösa upp bilden i små små beståndsdelar i Illustrator och kanske göra en liten knorr på ena antennen, färga bakbena en annan nyans, lägga skugga osv.

De förädlar eller använder sig i detta fall av ngn annans orginial.
Vi som jobbar med "Data" vet oxå där att det är extremt vanligt att man copy-paste, det gäller kod eller layout eller ngt annat.

Det är numera sällan man gör ngt helt från scratch!

Därmed inte sagt att det man gör inte är bra eller kreativt.

Men någon måste göra orginalet! Någon måste vara lite mer kreativ och nyskapande, idérik och kunna formalisera sina visioner.

Jag är fortfarande lite fast i So You Think You Can Dance.
Nya dansnummer hela tiden, koreograferna lånar säkert från varandra, lånar från sig själv och plockar ihop ngt helt nytt.

Men jag ser även koreografer som gör helt sjukt bra grejjer, jag kan inget om detta och vet inte vad som är nyskapande. Ngra saker måste dock vara deras egna, deras tolkning och deras sammansättning.

Jag är i alla fall grymt imponerad av de som gör ngt helt nytt, ngt helt nyskapande och som därmed står för orginalet. Vi är många copy-cat´s som tar efter och därmed lyfter orginalet till nya vidder.

Inga kommentarer: