onsdag 16 juli 2008

Varför fungerar en del saker bara inte i Sverige?

Jag är en stor stor fan av So You Think You Can Dance?
Jag drömmer och fördömmer mina föräldrar som inte såg att jag hade kunnat bli kanske världens bästa dansare... I alla fall i min drömvärld kan jag sväva sådär och röra mig sådär och ja, ni förstår.

Det är i mitt tycke i alla fall ett fantastiskt program och en bra programidé.
Som allt annat skall det ju göras om över hela världen, det som slår i ett land är förhoppningsvis en succé i ett annat land.

Nu fungerar det ju inte så.

So You Think You Can Dance, känns bara töntigt och lite urvattnat när det görs i Sverige.
Det är ngt som saknas. Jag vet dock inte vad det är, spekulerar lite men ngt fundamentalt är annorlunda i USA motför i Sverige.

Dels lever msk i USA mkt mer ut sina känslor, de låter mer, är yvigare och det gör ju en viss skillnad.

Sen är de lite mer målmedvetna känns det som, drivet är större och därför blir besvikelsen större när det inte går som de tänkt.

Sen tycker jag att kvalitén på tekniskt kunnande och känslan är mkt större i USA, det kan ju bero på att urvalet är ngt större där.

Sen är produktionen mkt mer tafflig i Sverige, produktionen i USA är påkostad och det gör ganska mkt visuellt.

Men det är ju bara ett program av många, det är fler program som inte fungerar i Sverige, främst många tävlingsprogram. SVT har försökt ngr gånger men det blir bara pinsamt.
Det är i mina ögon främst kravet på att man skall hålla inne på beskedet, sättet man skall vänta, ljusspel och musik som skall bygga upp spänningen.

Det fungerar helt enkelt inte i Sverige. Om Sverige fick ta programidéerna och försvenska dem så skulle de ofta fungera. Främst tävlingsprogrammen har en smart grundkärna, men dess kostym passar bara inte för svenskarna.

Inga kommentarer: