onsdag 16 juli 2008

Latheten sätter in

Jag har ju på senaste tiden fått kritik, synpunkter på att jag tar för stor plats. Egentligen är det väl inga nya nyheter så att säga, men samtalen där de synpunkterna har framförts har väl varit av det mera aggressiva slaget. I alla fall har jag bland annat fått kritik att jag ligger med i allt.

Ett exempel skulle kunna vara följande:
Isak vill ha mjölk, det finns ingen mjölk i kylskåpet i storstugan. Däremot finns det mjölk i extrakylskåpet. Svärmor säger, oj, ja då har vi väl slut då.
Ingen tänker på att gå o kolla i extrakylskåpet.
Jag hör samtalet, brukar tidigare gå in och berätta att det finns i det andra kylskåpet.

Ett annat exempel skulle kunna vara följande:
Svågern skall defrosta köttet i micron. Det får mig att få krupp, jag vill tina i vatten, jag lägger mig i, hur vattnet skall vara, hur vi skall göra, vilken kastrull osv osv.

Anyway, jag har nu sen årsskiftet försökt lägga band på mig.
Jag har slagit dövörat till. Jag både försöker att inte höra vad andra pratar om och om jag hör så låssas jag som ingenting tills ngn har frågat mig.

Jag har märkt att man är rätt van vid att jag lägger mig i, eller att jag trots allt besitter en del kunskap, för jag får ofta frågor ändå. Vart är ditten och vart är datten. Hur göra här hur göra där?

Skillnaden nu är att jag är inte den påstridiga, jag är inte den som tar plats.
Jag märker också att denna personlighetsändring förslöar mig. Jag blir lat, jag tar inga initiativ och egentligen bara är. Jag vet inte ännu om jag tycker det är odelat positivt. Det är skönt att slippa bry sig om alla och allt runt omkring. Men på ngt sätt behöll jag skärpan. Jag måste hitta nya vägar att vara på topp och samtidigt slappna av. Kontrollen har varit det som styrt mig, men även att jag faktiskt vill att saker blir bra och ordentligt utförda. Att skylla allt på kontroll är lite väl enkelt. Jag har ett stort och gott hjärta och vill alla väl. Och eftersom äpplet inte faller långt från trädet så är jag väl lik min far och min bror och tror mig sitta inne med de flesta svaren.

Inga kommentarer: