tisdag 24 mars 2009

Fjällen sen Ume

Det skall bli as-skönt att åka till brorsan och hans familj. Det var ovanligt länge sedan vi träffades då vi inte firade jul ihop och vi inte sågs däromkring.

Att få se riktigt snö är ju inte helt tokigt det heller. Att köra 100 mil enkel väg verkar vara värt det för Matte som får köra själv. Jag jobbar... och har viktiga möten så jag får flyga upp och behöver bara åka de sista 30 milen med brorsan.

Sen hoppas jag på skoter och bara sitta i bivacken med varm choklad smaksatt med punch, en inte helt oäven blandning.

Slalom i all ära, men denna gång vill jag nog bara mysa med min familj och höra vad som hänt i mina syskonbarns liv. De börjar bli så stora att det är riktigt spännande att höra och diskutera om livets förträfflighet, kompisar, knäppa föräldrar osv.

Spel för stora och små samt passande dryck är packade och efter helgen har jag tur att flyga tillbaka också för jag har kurs på måndagen...

Förra året körde jag själv med barnen till norrland och jag kan ärligt säga att det inte är synd om någon, i det här fallet Matte. Det är en riktigt rolig resa att göra med de små, väldigt lite kivandes i baksätet, de är väl vana att åka bil vid det här laget.

Helgen därefter bär det av till Ume...
Jag längtar verkligen nu efter att komma hem, det är inte ofta men oj vad det drar i den tarmen just nu. Jag vill nästa göra som Ferdinand, bara lukta på omgivningen och mina kompisar. Så vet ni det, inte otroligt att när vi dricker öl, sitter jag där och andaktsfull sniffar på er :-).

Jag har skrivit tidigare om att jag delvis är rotlös. Helst då mamma inte bor kvar i ume, vilket gör besöken betydligt färre nuförtiden. Men jag kan verkligen känna att ume är hemma och att det är dit jag vill när jag längtar hem.

Likadant denna resa till Ume så har jag verkligen inte speciellt stora ambitioner. Lite afterwork på torsdagen, lunch med min gamla styvpappa på fredag och sen bara lugna gatan.

Jag vill gå en lång, säkert 2 timmars promenad från stan efter älven till ravinen längst bort på Grubbe/Grisbacka eller kanske Backen blir det. Om det nu tar 2 h, beror väl på vem jag går med och vad vi pratar om, eller vad säger du Majsan :D!

Jag vill verkligen insupa ume och hela dess miljö. Jag hoppas att rimfrosten ligger på trädkåkarna öst på stan så kan jag gå och klappa dem lite försiktigt. Det är ume för mig på vintern.

Sen hoppas jag verkligen, verkligen både i fjällen och i ume att det kommer att knarra under fötterna, annars blir jag lite trött.

Anna 2.0 har verkligen kommit långt i detta. Tidigare skulle allting maxas. Väskan skulle packas till bredden för alla eventualiteter även om vi bara skulle vara i fjällen så skulle jag säkert ha 5 olika ombyteströjor, fast vi lär sitta i adidasbyxorna hela helgen med tjocksockar på, det är ju det som är själva grejjen.

Men tidigare, icke sa nicke, då packade jag för en thailandsresa, en londonresa och en fjällenresa oavsett om jag skulle till åland. Det blev rätt många och stora väskor.
Allt jag har med mig denna gång är en ryggsäck och handväskan. Där ryms både ombyte och smink. Vad skönt att vara lättpackad för en gång skull.

Visst, en stor trunk med täckbyxor och jackor får matte ta i bilen men det är nada motför förut.
Sen skulle varje minut och timme planeras och engageras och massor av folk skulle träffas. Men det blir ofta bara pannkaka av allt och en himla massa stress så jag är glad över en promenad efter älvskanten, det är mitt enda riktiga mål som kan komma att skita sig. Skiter det sig så gjorde jag väl något bättre av tiden då, ingen större fara med det.

Inga kommentarer: