onsdag 4 mars 2009

Tvserier och musik

Jag bekänner färg på en gång, jag skyller på min vän MEK, helt enkelt...hihihi
Jag var helt fast i Glamour, jag tror jag skrivit det tidigare, under glada andra hälften av 90 talet så missade jag inte ett avsnitt tror jag, bara om det blivit fel med inspelning på videon. Under mammaledigheten måste jag även erkänna att jag blev fast i Day´s of our lifes, denna kvalitetsserie helt på egen hand :-).

Det är så skönt för man kan se dessa serier en gång i halvåret nuförtiden och ändå hänga med.
Men i tvålserierna så är det ju skittråkig musik, det var det i alla fall förr. Jag tror det hade något med stimpengar eller vad det nu heter i USA, det skulle kosta mer än det smakade att ha riktiga låtar av riktiga artister vad jag förstod då i alla fall. Det är knappt hissmusik, och musiken säger inget, spelar egentligen ingen roll över huvudtager i serierna. De pratar ju ändå mest med sig själva...

Men så i serier som går nuförtiden, typ Gossip Girl så är musik en viktig och vital beståndsdel i själva handlingen. Musiken hjälper till och för handlingen framåt eller säger lite mer om själva stämningen. Det finns ingen soundtrackskiva ute vad jag vet över Gossip Girl så för några dagar/vecka sedan gjorde jag en egen playlist i SPOTIFY, gåvan till alla som så önskar att bli upptagna i musikhimlen. På Gossip Girl´s webbplats finns alla låtarna som varit med i serien, sorterat på artist, låt eller efter avsnitt som låtarna förekom i, så jag sökte helt sonika reda på en himla massa låtar copy/past, copy/paste. I SPOTIFY kan man collaborate sina playlist, dvs dela med sig, skicka vidare och är man riktigt snäll så kan jag tänka mig göra detta för det är en riktigt bra spellista med rätt blandad musik men främst lite sådan där rockig tyngd.

Igår såg jag en skvätt av Mästarnas Mästare och i slutet kommer en lång lista på alla låtarna som spelats i programmet. Jag tror inte att min spaning är särskilt nydanande, det har säkert gällt något år men jag vill ändå påpeka att det är en ny företeelse, inte riktigt att musik för och spelar stor roll i handlingen, herregud vem kan glömma dumdum dumdum dumdum osv i Hajenfilmen/rna? Min spaning handlar mer om att intresset att få reda på vem som gjort låten är större idag och därav att det skrivs ut på ett helt annat sätt i serier osv. Tidigare var det något som mest förekom i filmernas sluttexter enligt vad jag erfarit i alla fall.

Jag är mycket ödmjuk inför att jag har bristfälliga kunskaper i ämnet. Helst då jag rätt ofta påpekar att musik inte är viktigt för mig. Vilket är en sanning med modifikation då det mest handlar om att jag inte är så idolig av mig, jag höjer inte särskilt många till skyarna och kan inte så många band och artister av nyare tillkomst än 1993 ungefär. Men jag uppskattar verkligen musik, jag berörs och har stort behov av musik, men mer för att den är bra just där och då. Sen lägger jag sällan artisten på minnet och ser till att kunna höra låten igen. Men SPOTIFY har fått mig att faktiskt även kunna lite mer, för man ser ju där vem som faktiskt spelar låten och i msn där alla har olika musiksmak, ser jag någon artist, vilket sker allt som oftast, som jag inte vet vem det är så är det så enkelt att hitta den i SPOTIFY och kolla om jag gillar själva dunket.

Jag vet inte vad som ändrats, om insikten att vikten av bra musik fått producenter att bortse från kostnaderna eller om kostnaderna blivit lägre. Men jag tycker i alla fall att musiken fått en mer framträdande roll i nyare teveproduktioner och att informationen är mycket tydligare gällande detta.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej! Jag hittade till det här inlägget via ett google-sök (Gossip Girl Spotify playlist) och skulle gärna vilja ta del av din spellista! Bland den bästa serien som pågår just nu tycker jag!
Tack på förhand! :)

Jag vet inte om du kan se min e-postadress eller inte så här är den: svettapa [at] gmail [dot] com