torsdag 12 mars 2009

Kan reflektioner vara positivt laddat?

När jag hör olika fenomen, företeelser, när jag hör om hur människor har agerat i olika situationer så får jag genast en enorm lust att reflektera över detta. Är det att ständigt vara en gnällkärring?

Inte i min värld, men kanske i någon annans... En reflektion är för mig något objektivt, sen finns det positiva händelser som man reflekterar över eller negativa. I min värld eftersom jag är så givmild av naturen :-) så delar jag även gärna med mig av mina synpunkter och det är här det blir svårt att reflektera över något och tycka till över något positivt.

Alltså det är inte svårt att tycka till om något positivt, men något som är positivt är ju redan bra och behöver sällan korrigeras... Det skulle således bli korta inlägg och jag vet inte riktigt hur många superlativ som en sådant inlägg skulle innehålla. Hur förstärker man något som redan är bra med ännu starkare ord som ännu mer markerar det som är bra?

Sen ser jag ju inte det jag tycker till om som något negativt heller utan som sagt mer bara en reflektion. Reflektion är synonymt med eftertanke och det är det jag vill uppmana till. Att man på något sätt lär sig av misstagen, att man ser sin egen delaktighet i det som sker och därmed vill uppmana till någon form av eftertanke.

Tyckandet däremot kan ju vara laddat på ett annat sätt, fortfarande inget jag egentligen ser som negativt även om jag kan bli lite trött och tycka att andra gör det svårt för sig. Sen vem är jag att döma, jag tycker till, döma är något helt annat. Så långt jag kan försöker jag skilja på sak och person. Men att göra det svårt för sig själv, det gör jag ju själv hela tiden och därmed den ibland oönskade välviljan att försöka uppmana till eftertanke.

Eftertanke är inte samma sak som tänka efter för mig. Tänka efter är något man gör innan man gör det man skall göra. Tex att inte skicka det där fyllesms:et eller som idag inte maxa dagen på det sätt som jag börjat och kommer förmodligen att fortsätta med under dagen. Tänker jag efter så hindrar jag mig oftast för saker eller tar ett väl avvägt beslut.

Eftertanke är mer en analys om det som skett och som sagt lärdomarna man kan dra om detta.
Det är verkligen mycket som väcker mina tankar och reflektioner och något jag verkligen gillar är att förstå hur vi människor agerar och interagerar med varandra, i situationer mm.

Att sitta på en bar, ett kafe, i en hotelllobby, en restaurang, ja vart som helst där man sitter skönt och där man kan iakttaga människor är fantastiskt roligt. Att leva sig in i andra människors konversation genom att titta på minspel, kroppsspråk, att försöka gissa sig till vad som sägs och sen utan problem lämna detta då man nästan aldrig kan få ett facit på detta är riktigt stimulerande.

Det är riktigt befriande att då kunna skriva av sig på bloggen och får reflektera över det som jag hört, läst eller sett.

Inga kommentarer: