torsdag 19 mars 2009

Av två onda ting

Josef Fritzl, ja vad skall man säga annat än hur sjukt är inte det hela? Hur mycket kan man ljuga för sig själv och på något sätt rättfärdiga sitt handlande? Fritzl, han hade egenintressen, han var själv delaktig i det hela, det var hans sjuka drift och vem vet allt mest som fick honom att agera på sitt sätt.

Läser om katolska kyrkan i Brasilien som uteslutit en mamma till en NIO,-åring som var gravid med tvillingar på grund av att hennes styvfar våldtagit henne.

Graviditeten var enligt läkarna ett hot mot hennes liv och för detta utesluts, mamman och läkarna ur kyrkans gemensak. Argumentet är att ta ett liv är så mycket mer än att våldtaga.

Så hur skulle katolska kyrkan döma Josef Fritzl, har han "dödat" det döda tvillingbarnet eller är det naturens gång. Han har inte medverkat till någon abort men inte försökt göra allt han kan för att rädda barnet.

I min värld blir det helt absurt att en man som Josef Fritzl skulle få gå fri och kunna bikta sig i den katolska kyrkan medan en nioårig flicka som kanske innan hade en stark gudstro, eller hennes mammas tro inte får gå och få stöd i den församling de tillhört.

Outgrundliga äro herrens vägar men va f**n, har han supit sig full på absint senaste tiden eller?

Den nioåriga flickan torde vara så oskyldig som man någonsin kan vara, herregud hon är nio år. Oavsett ålder är en våldtäckt alltid en våldtäckt och i detta fall av sin styvfar. Hur mycket skall ett barn behöva krossas med vid så unga år.

Ytterligare ett skäl till att jag saknar ganska många bevis på Guds existens och snart vet jag faktiskt inte om jag kan förhålla mig till katolska kyrkan längre. Det smakar äckligt i munnen vid tanken på att den kyrkan skall få mer pengar eller makt än de redan har, hoppas att kommande generationer i dessa länder som har sådana lagar och kultur och traditioner tar kål på förhållandet till kyrkan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

ja man undrar ofta vad det är föfr väld vi lever i. Jättefin blogg!

Trulsanna sa...

ja, blir helt matt vid tanken på att sånt här sker hela tiden...

Tack för de fina orden :-)

Anonym sa...

Påvens sista inlägg om vådan att använda preventivmedel(kondomer)i AIDS befolkade områden gör att man tycker att katolska kyrkan är farlig, jag har gått ur stadskyrkan på grund av att jag inte tror på deras ord heller...
tack för en mycket intreessant blogg! Katarina

Trulsanna sa...

Hej Katarina
Tackar, ja kondomerna oxå ja, de orkade jag nästan inte ens tänka på för det är ju bara dumt :D.

Kramar A