tisdag 10 februari 2009

Yrkesstolthet

Jag har av diverse anledningar suttit och googlat på nätet om intranät, webb 2.0 och annat matnyttigt i jobbet.

Jag kan bara uttrycka att jag känner en enorm yrkesglädje, jag är så himla glad och tacksam att jag får och kan jobba med det som jag tycker är så himla kul och som jag brinner för.

Vad skulle jag annars göra? Jag vet faktiskt inte, jag vet att jag vill jobba i en tekniskt, intellektuell, konstruktiv, skapande miljö.

Det är rätt kul faktiskt för jag kan få kritik ibland, i alla fall vill andra framhäva sina kulturella och konstnärliga sidor och slå ned då jag inte gillar teater, musikal och annat konstigt som för mig bara är artificiellt.

Men att ta fram ett funktionellt intranät som skapar glädje och effektiviserar medarbetares vardag, ger dem tillgång till rätt information vid rätt tillfälle eller möjlighet att via olika IM kanaler kunna kommunicera med den de önskar. Ja, vad skall jag säga, det kittlar dödsskönt i kistan. Vad är det om inte skapande?

Informations och interaktionsdesign, hur vi väljer att fokusera när vi scannar av en webbplats, det finns så många intressanta aspekter på vårt användande av webb.

Jag har förstått att jag är en utvecklargroupie, hörde av en källa, somliga hänger runt "rockstars"... å jag hänger runt "code-stars".

Hiskeligt roligt!

Men det finns något visst, kring att diskutera tekniska problem och den förlösning jag/vi känner när man har figurerat ut lösningen är enorm.

Jag har en bror som är rätt såld på sitt jobb, fördela vatten i Skellefteälven. Förra sommaren vistades vi på hans kontor inför hans bröllop och vi pratar som vanligt lite om ditten och datten men även om själva arbetsuppgifterna som utförs. Han drar ned karta efter karta, 3 stycken, sådan vi hade i skolan, med likadan krokstav eller vad man nu kallar dem och visar hur flödet av vatten går ända från Norge. Hur man grävt passager och hur man vill/funderar på att bygga/gräva passager för att få mer energi, mer fall på vattnet, samtidigt som förändringarna skapar oreda i själva geologin.

Det är grym fascinerande att höra någon med yrkesstolthet berätta om sitt jobb. För mig spelar det mindre roll vad det handlar om. Är man intresserad och engagerad av sitt jobb så kan man fängsla de flesta när man berättar om alla avigsidor och fördelar och som i detta fall, föreläser om sina arbetsuppgifter.

Tack brorsan, jag sa nog aldrig det, men det var grymt intressant!

Inga kommentarer: