torsdag 5 februari 2009

Ordpoliser och andra språkvetare

Jag vill bara göra offentlig avbön.
Jag skriver på känsla, jag kan inte läsa igenom mina inlägg innan jag publicerar för då har min känsla ändrats och det blir inte samma lika i de inläggen.

Jag vet att det är fullt av stavfel, särskrivningar och syftesfel. Det är långa meningar och annat konstigt. Det är svengelska och dålig sådan ibland, fullt av utfyllnadsord och buzzwords.

Jag vet att jag har många som nästan skiter knäck när de ser detta och vill bura in mig! Ta ifrån mig möjligheten att uttrycka mig på internet där alla kan se dessa fadäser.

Men jag vet vilka ni är... och jag kommer efter er, hihihi!

Skämt åsido!

Matte sa häromdagen att kan kan bli råstörd på detta , med detta menar jag ovanstående, när han läser min blogg men sa i samma mening att han föredrar detta framför att jag tillrättalägger allt jag skriver för då skulle det inte bli samma sak.

Jag tackar för detta, då jag hoppas ni andra som har ett särskilt förhållande till svenska språket inte går bärsärkargång varje gång de ser en särskrivning i denna blogg. Råkar jag läsa och se en sådan så tro mig att jag rättar till den då. Men som sagt jag läser inte igenom så ofta innan jag publicerar samt att jag borde åtminstone ta mig tid och kolla rättstavningen men impulsiv som jag är, ja tyvärr klickar jag bara på publicera inlägg när sista punkten är satt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Ordpoliser och andra språkvetare" kan dra ditt pepparn växer. Fortsätt att skriva "på känsla" det är därför din blogg är så intressant att följa.jag tror att många människor känner igen sig etc..Tack för att du skriver så bra!

Trulsanna sa...

Men gud, tack snälla vem du än är :-).

Jag förstår dock dem som det kryper i skinnet på, då det gör det på mig själv när jag ser särskrivningar mm.

Men impulsiv och snabbskriven så hänger väl inte min egen hjärna med eller så är jag väl lite dyslektisk till sinnes, vem vet.

Hur som tar jag åt mig av de fina orden och känner mig glad och ödmjuk inför att andra uppskattar det jag skriver om.

Kram Anna

Anonym sa...

Hej gumman!
Ja, jag kan hålla med Matte, både om det negativa och det positiva. Jag kan bli störd av märkliga förkortningar, men samtidigt så känns det som om jag "hör" dig prata och det känns trevligt. Bekant, på nåt sätt.

Hördu, jag vet inte, allt hänger väl på syftet med din blogg. Om ditt huvudsakliga syfte är att skriva av dig känslor och tankar - ja då spelar väl presentation mindre roll? Men om ditt syfte (i huvudsak) är att få andra att läsa, ta till sig, tänka över det du sagt - tja, då spelar nog presentationen en större roll och en större noggrannhet vid skrivande stund kan vara påkallad.

Hursom helst. Älskar dig gumman. Hur du än skriver.
Minna

Trulsanna sa...

Min kära vän i diaspora, kom hem!
Jadu, jag förstår, min bekännelse, min avbön är ju för att jag stör mig själv liksom.

Men det värmer ganska nice i hjärtat att det känns "bekant". Men problemet är väl att bloggen är både/och för mig och för andra.

Allra mest av allt är det ju för att jag måste få ur mig mina tankar, sen kan vi ju prata om forumet för detta, men det känns bra att det blir "publicerat" mer levande på så sätt även om ingen alls skulle läsa så finns det en viss tjusning med att sätta sina tankar på pränt annat i en fin bok från ordning och reda.

Så jag skall nog börja att läsa igenom texen i alla fall en gång, kanske, imorgon, hihihi.

Lots of love Anna