torsdag 19 februari 2009

Sova

Sova är skönt, ännu skönare en vardagsmorgon då det är kallt ute och täcket är varmt och tjockt och skönt.

Men var sover vi och hur?

Igår somnade jag på soffan. Jag var frusen och hade två filtar på mig. Jag hade oro i kroppen och ville inte gå och lägga mig. Igår tog jag ett semibeslut att låta mig somna i soffan, jag bäddade till och gosade in mig så gott jag kunde. Igårkväll kändes soffan som den tryggast punkten för att få ro att somna.

Varför är det så ibland? Jag ligger ju galet mycket bättre i sängen än i en knölig soffa men ändå är det där jag vill vara just då.

Ibland när jag ser en film eller efter ett vinglas en fredagkväll så kan jag råka slumra till. Alltså då har jag egentligen inte planerat att jag skall somna där utan jag skulle egentligen vilja sitta uppe och se på tv eller umgås eller vad det nu är. Men jag låsas på något sätt som att jag inte förstår att jag är så trött att jag borde gå i sängen. Jag vill väl heller inte slita mig från den sociala samvaron, även om jag inte bidrar med något vill säga. Dessa gånger är det ju 50/50 att jag somnar, skulle Matte uttala sig så skulle han nog säga att oddsen är högre än så att jag kommer att somna. Men jag gör som så många andra, förnekar... Nej inte kommer jag att somna inte.

Men igår, då var det andra anledningar som styrde, då ville jag somna där. Ibland när jag inte kan sova och jag har legat och skruvat på mig så går jag till soffan för att sova. Det är ett av tre trick som hjälper när jag skall få ro. Jag har läst att man skall byta miljö om man inte somnar inom en rimlig tid. Ibland lägger jag mig därför upp och ned, dvs huvudet vid fötterna när jag skall försöka få till det men om det inte heller går så går jag till soffan.

Ett annat trick jag har för mig när jag skall försöka lura mig till sömn är att jag säger till mig själv att jag måste, verkligen måste vara vaken till ca 10 minuter till, låt säga kl 23:40. Bums, snark, och nu sover jag. Hur lättlurad är inte jag liksom? Hallå, är jag 4 år gammal, du får inte sova, du får inte sova.
-Jag vill sova!

Vilket som men det knepet har fungerat de senaste 22 åren eller nått så jag ser ingen anledning att byta.

Inga kommentarer: