torsdag 12 februari 2009

Associationer och trafiklysen

Jag har en tendens att skena iväg i tankarna. Det kan börja med exakt vad som helst, toapapper, som leder till papper som leder till färger och som leder som i detta fall till trafiklysen.

Så stannar tankarna en stund upp och en längre tanke infinner sig, en analys måste göras.
Varför är rött stoppfärg, gul vänta och grön kör på ett trafikljus.

När uppstod den färgkombinationen som given som riktningsvisare.
När jag googlar hittar jag följande information.

Rött betyder fara eller varning, grönt står för trygghet eller gå osv.
Översta lampan betyder stop, den röda färgen ger en redundant information som
bekräftar detta. Undersökningar har visat att redundant användning av färger
minskar avsökningstiden på exempelvis flygplansdisplayer eller när en
uppsättning av multipla mål ska identifieras. Det har även framkommit att det
krävs färre ögonrörelser vid redundant färgkodning dvs det är lättare att hitta
målet när färger används.


Det är den enda information som jag verkar får fram om trafikljus snabbt såhär. Men poängen är i alla fall att jag ofta, riktigt ofta skapar sådana absurda associationskedjor att det är väldigt svårt att själv hänga med ibland.

Men kul är det när tankarna flyger och far och vips så har man jag en nyfikenhet som brinner skarpt och intesivt för något som vanligtvis känns rätt långsökt att bry sig om.

Inga kommentarer: