torsdag 26 februari 2009

Populärkultur

Vilken slav under modet man kan vara. Det går trender i kläder, attityd och givetvis tvprogram, musik mm. Det går trender i sexställningar. Det går trender i allt.

Såg att Big Brother visas i repris på TV400, från året då Lina Rosing var med. Halleluja, vilken tur att repriser finns...NOT!

Jag zappade förbi igårkväll och tittade en tio minuter och allvarligt ifrågasatte min egen intelligens som såg på Big Brother de första åren. Man var helt absorberad av dokusåpagrejen, tv som bara gick ut på att förminska folk. Självklart ett intressant projekt om man gjort något allvarligt av det hela och gett dem nyheter eller annat som de kunde diskutera om men i det här fallet var det bara att se på hur människor som inte har något vettigt att göra degraderas av mycket sprit och lite extern stimuli.

Jag minns tillbaka till det kära slutet på 80-talet, jag åker till Tyskland måste ha varit 1987 på hösten och träffar Ismail på Cirkusen. Han har grön kostym och cowboyboots, herregud vad jag skämdes. Jag kände ingen in Tyskland så det kunde ju ha gjort detsamma men allvarligt, hur såg han ut? Jaha, ett halvår till år senare är det högsta mode i Umeå, då tog det ett tag för trenderna att komma ikapp. Nu för tiden är det andra kanaler som gäller men om jag fått pengar för varje gång jag sagt att jag aldrig skulle ha brunt på mig, eller ditten och datten. Det finns så många trender som jag trott att jag skulle kunna motstå men icke sa nicke.

Det är väl bara att resignera att vi alla är en produkt av vår tid och med våra erfarenheter i ryggen så fortsätter vi att vara produkter som kanske tar delvis egna väl avvägda beslut men oftast är det en kombination av arv, sociokulturell status och lite egen vilja.

Nu säger jag inte att vi inte har egen vilja, det är väl det enda vi har... Men jag säger att den egna viljan är klart påverkad och klart påverkningsbar. Så jag ser det som visas på tv, jag faller för programmen, idag med större urval och fler genre att välja på så kan jag göra bättre val utifrån mitt eget behov än tidigare då det fanns färre kanaler mm. Mycket har hänt bara sedan 2003 då Linda R klev in i Big Brotherhuset.

Men intressant är att även sexställningar går det trend i. Det som är skönt däremot är att när det gäller kläder så är det flera trender som finns pararellt och man har en så himla mycket större frihet att klä sig som man vill motför alla vi som gick i Mc Hammer´s harembyxor.

Men att påstå att jag inte påverkas, att någon påstår sig inte påverkas av trender och populärkulturen, vad det än må vara som man skall göra, se eller läsa, den ljuger. För även om man väljer bort program som Big Brother så har man ofta gjort det med att ta ställning och då ändå blivit påverkad av det som gäller, även om man motsatt sig att delta så har det tvingat fram en aktiv handling från oss alla. Själv har jag inte följt alla dokusåpor slaviskt, jag måste säga att de flesta TV4 uppbådat har jag lyckats undvika som Bönder, Farmen mm. Med det vill jag inte säga något om de som ser dessa serier, jag har dock inte fallit för själva rubriken, ämnet, men jag ser så mycket annat skit så det går väl jämt upp.

Jag har kategoriskt sagt att Seinfeldt, Simpson och några till kommer jag aldrig att se, jag har försökt och nästan fått klåda. Men något har hänt och nu kan jag nästa stanna kvar vid kanalen som visar ett reprisavsnitt från Seinfeldt, men aldrig Simpsons, det säger jag, då är det bara att spärra in mig :-). Hahaha, jag lär ju få äta upp det där för jag är rätt nyfiken på Simpsons men det har helt andra skäl, det är för att det finns studier likt att Bamse är anarkist, feminist och lite annat, studier som visar på att det finns många budskap i Simpsons och mycket handlar om deras relation till religionen och där är jag ju fast! Nu finns det ju en vetenskaplig aspekt på det hela, problemet är bara att jag liksom inte tål hur de ser ut, låter och ja, bara framställs.

Inga kommentarer: